Original title:
Bylo, nebylo v televizi: funkce pohádek ve vánočním schématu České televize 2004-2014
Translated title:
Once upon a time in TV: function of fairy tales in the christmas schedule on the czech TV during 2004-2014
Authors:
Waldmannová, Lucie ; Štoll, Martin (advisor) ; Kruml, Milan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce zkoumá vztah českých filmových a televizních pohádek a České televize z pozice struktury programových schémat pro období vánočních svátků v letech 2004 až 2014. V první části se zabývá vymezením a funkcemi pohádky v kontextu literárního žánru i historického vývoje, který dále rozvíjí směrem k filmovému a televiznímu zpracování pohádek. Nahlíží také na aspekt funkce pohádek z pohledu psychologie. Druhá část se dívá na pohádky jako na mediované sdělení a odhaluje možné vlivy masových médií na její funkce. Vychází z teorie sociální konstrukce reality, závislostní teorie a teorie užití a uspokojení. Třetí část se věnuje České televizi jako veřejnoprávnímu médiu se specifickými cíli a přístupem k vysílání a tvorbě pohádek. Zároveň zmiňuje nejpoužívanější režiséry a nejvysílanější pohádky a přibližuje, jakým způsobem s nimi Česká televize pracuje v rámci televizního schématu. Ve čtvrté části je poté provedena kvantitativní analýza vánočních programových schémat České televize a srovnání jak jednotlivých ročníků, tak dní a denních dob vánoční sezóny. V závěru práce shrnuje důležitou úlohu pohádek ve vánočním schématu České televize.The diploma thesis explores relationship between both czech cine and television fairy tales and the Czech Television, analysing a structure of Christmas programme schedules between years 2004 and 2014. The first part defines fairy tales and their function in the context of literary genre and historical evolution, then it continues to a cinematographic and television adaptations of fairy tales. It also includes the psychological aspect of fairy tales. The second part considers fairy tales as mediated message and reveals possible influence of mass media related to their function. It is based on social construction of reality theory, media systems dependency theory and uses and gratifications theory. The third part refers to the Czech Television as to a public service media with specific targets and attitude to the broadcasting and production of fairy tales. At the same time, it mentions the most assigned directors, most broadcasted fairy tales and explains the way how the Czech Television works with them in the programme schedule. In the fourth part there was a quantitative analysis of Christmas programme schedules of the Czech Television made and so was a comparison of individual seasons, days and dayparts. The end of the work concludes the important role of fairy tales in the Christmas programme...
Keywords:
Christmas; Czech Television; Fairy tales; programming strategy; television schedule; Pohádky; programová strategie; televizní program; Vánoce; Česká televize
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/78070