Original title:
Domain-Specific Language for Learning Programming
Translated title:
Domain-Specific Language for Learning Programming
Authors:
Klimeš, Jonáš ; Parízek, Pavel (advisor) ; Vinárek, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] In the scope of this thesis, we designed a language for programming education. At first, we described eight existing tools for learning programming and identified key features in the learning process. Second, we designed an educational domain-specific language Eddie. Eddie is suitable for teenagers and adults who want to learn programming. It uses a domain based on Karel the Robot language, where users can control a robot character in a two-dimensional grid. We implemented a prototype of Eddie using the MPS Language Workbench and its projectional editor. The Eddie language gradually introduces loops, conditionals, variables, functions, and objects. Eddie programs can be created, executed and visualized in the Eddie Studio IDE. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)V rámci této práce jsme navrhli jazyk pro výuku programování. Nejprve jsme popsali osm existujících nástrojů pro výuku programování a identifikovali jsme jejich vlastnosti, které jsou důležité pro proces učení. Potom jsme navrhli výukový doménově specifický jazyk Eddie. Eddie je vhodný pro dospívající děti a dospělé, kteří se chtějí naučit programovat. Jazyk používá doménu postavenou na jazyku Robot Karel, ve které uživatelé mohou ovládat postavičku robota ve dvourozměrné mřížce. Vytvořili jsme prototyp jazyka Eddie pomocí nástroje MPS Language Workbench. Jazyk Eddie postupně představuje cykly, podmínky, proměnné, funkce a objekty. Uživatelské programy mohou být vytvářeny a spouštěny ve vývojovém prostředí Eddie Studio. Eddie Studio také vizualizuje akce robota ve spuštěném programu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
domain-specific language; language workbench; MPS; programming education; doménově specifický jazyk; MPS; nástroj pro tvorbu jazyka; výuka programování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/78010