Original title:
Kulturní publicistika Josefa Hejzlara o čínském umění v tisku v letech 1957-2011
Translated title:
Joseph Hejzlar's Cultural Publicism of Chinese art in press (1957-2011)
Authors:
Junková, Eliška ; Čeňková, Jana (advisor) ; Köpplová, Barbara (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce mapuje dílo českého publicisty, překladatele, sinologa a historika umění Josefa Hejzlara, konkrétně jeho kulturní publicistickou tvorbu v periodickém tisku v letech 1957- 2011, zaměřenou na asijskou kulturu, a to především na čínské výtvarné umění, které v letech 1951-1956 studoval na Pekingské universitě. Cílem práce je zmapování publicistické kulturní tvorby Josefa Hejzlara a analýza vybraných esejů, které vyšly v letech 1957-2011 v týdeníku Kultura, Literárních novinách a v časopise Výtvarné umění. V textu budou dále vymezeny hlavní rysy Hejzlarova rukopisu.The thesis describes the work of Josef Hejzlar, Czech journalist, translator, sinologist and historian of arts, specifically, his cultural journalistic work in the periodical press in 1957- 2011. It focuses on Asian culture, especially Chinese arts, which he studied at Beijing University of oriental arts in 1951-1956. The aim is to map art publications by Josef Hejzlar and analysis of selected essays, which were published in 1957-2011 in Kultura, Literární noviny and magazine Výtvarné umění. This text will also describe the main features of Hejzlar's writing style.
Keywords:
analysis of literary text; China; Chinese art; cultural journalism; essay; landscape; analýza uměleckého textu; esej; krajinomalba; kulturní publicistika; Čína; čínské umění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/77862