Original title:
Přístup k sociálním sítím Facebook a Twitter ve vybraných českých zpravodajských redakcích
Translated title:
Social Media Content Production in Selected Czech Newsrooms
Authors:
Hájková, Anna ; Hájek, Roman (advisor) ; Švelch, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (abstrakt) Tato práce se zabývá působením novinářů a médií jakožto institucí na sociálních sítích. Moderní technologie významnou měrou zasáhla do způsobu, jakým je žurnalistické povolání vykonáváno, a kromě nových možností s sebou přinesla i aktuální dilemata a etické otázky. Za účelem navigace zaměstnanců ve složitém prostředí sociálních sítí zaváděly proto zahraniční redakce a profesní sdružení interní regulační systémy. Cílem této práce bylo zjistit, jaký přístup k sociálním médiím panuje v českých zpravodajských redakcích. Za účelem zodpovězení otázek o konkrétním fungování českých zpravodajských redakcí na sociálních sítích byl proveden kvalitativní výzkum. Autorka realizovala sérii polo-strukturovaných rozhovorů se správci sociálních sítí, díky nimž mohla toto prostředí zmapovat. Práce zodpovídá otázky, kdo je profesně zodpovědný za obsah na jednotlivých profilech, podle jakých pravidel a v rámci jakých formálních mantinelů je obsah vytvářen a jakými etickými principy se řídí jeho autoři. Z analýzy vyplývá, že zkoumané redakce v naprosté většině neimplementovaly žádný etický ani jiný kodex pro sociální sítě a praxe je v nich tedy převážně zvyková, závislá do značné míry na úsudku samotných autonomně fungujících editorů sociálních sítí.The thesis is concerned with the presence of news journalists and news institutions on social media sites. Mentioned modern technology had large effect on the development of the field as well as everyday journalistic routine. Social media not only brought brand new possibilities, it was also accompanied by modern age dilemmas and ethical conundrums that journalists have to face. Most of the Czech news institutions however still ignore the option of internal regulation via ethical code of any sorts which alienates them from the western media current praxis. In the sake of requiring information necessary to describe functioning of social media content production in Czech news media, the author carried out a qualitative research questioning members of social media departments of mentioned institutions. Based on the research, the thesis answers questions about personnel responsibilities in managing company social media profiles and introduces ethical codes and official internal rules they have to follow whereas the conclusion is that most of Czech news institution haven't implemented any of those yet.
Keywords:
code of ethics; Facebook; News; Qualitative research; Social media; Social media editor; Twitter; editor sociálních sítí; etický kodex; Facebook; kvalitativní výzkum; Sociální sítě; Twitter; zpravodajství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/77838