Název:
Počitadlo v mateřské škole
Překlad názvu:
Abacus at kindergarten
Autoři:
Hiťhová, Daniela ; Kaslová, Michaela (vedoucí práce) ; Slezáková, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce zjišťuje, zda jsou děti v mateřské škole schopné akceptovat počítadlo při vybraných aktivitách/hrách, v rámci kterých si rozvíjí schopnosti a prohlubují dovednosti týkající se předmatematické gramotnosti. Teoretická část práce je zaměřena na historii počítadla, seznamuje s druhy počítadel, jejich využitím i způsoby používání. Práce se opírá o teorii pojmu přirozené číslo a o související procesy v rámci rozvoje předmatematické gramotnosti. Dále vychází z teorie her, definuje a klasifikuje hru z různých pohledů především ve vztahu k sledované sérii aktivit. Praktická část předkládá sérii deseti aktivit/her určených pěti až šestiletým dětem. Jednotlivé aktivity jsou charakterizovány, jejich realizace zdokumentována a analyzována. K práci je přiložena fotodokumentace a videozáznam vybraných partií.This diploma thesis detects whether the children are in kindergarten able to accept the counter at selected activities/games. Children can develop dispositions within these activities/games and deepen skills related to premathematical literacy. The theoretical part focuses on the history of the counter and acquaints with the kinds of counters, their using and ways to use. This part is based on the theory of the term "natural number" and on related processes in the development of premathematical literacy. Farther is based on game theory, defines and classifies the game from different perspectives especially in relation to monitored series of activities. The practical part submites series of ten activities/games, that are designed for five to six year old children. Each activities are characterized, implementation of activities is documented and analyzed. Photographs and video records of selected parts are added to the diploma thesis.
Klíčová slova:
dítě předškolního věku; porovnávání kvantity; počitadlo; předmatematická gramotnost; přirozené číslo; abacus; comparison of quantity; natural number; pre-mathmatics literacy; pre-school child