Název:
Obraz novináře v politickém a společenském prostoru se zaměřením na osobu Erika Taberyho
Překlad názvu:
The image of a journalist in public and politics - Erik Tabery
Autoři:
Liška, Petr ; Novotný, David Jan (vedoucí práce) ; Osvaldová, Barbora (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této práce je zanalyzovat zobrazování českých novinářů v politickém a veřejném prostoru v proměnných historických, politických a pracovních podmínkách a vyhodnocení obrazu současného šéfredaktora časopisu Respekt, Erika Taberyho. V teoretické části práce je rozebrán obraz a jeho vztah k stereotypizaci a mýtu. Je představeno povolání novináře, jeho funkce v různých společnostech a vlastnických strukturách. Obraz novináře se vztahuje k dvěma různým historicko-politickém obdobím, k obdobím totality a ke svobodné společnosti. Stereotyp (mýtus) o novinářích jsem posoudil ve fejetonech Karla Čapka. Praktická část se zaměřuje na utváření obrazu Erika Taberyho v průběhu deseti měsíc na základě sledování výstupů jednotlivých médií, které jeho osobu zmiňují, nebo kde se prezentuje. V rámci sebeprezentace práce zkoumá Taberyho výstupy v článcích, rozhovorech, přednášce, televizním pořadu a na sociálních sítích Facebook a Twitter. V popsání oblíbenosti novináře byly využity tištěné a elektronické deníky včetně blogů a rovněž hodnotící soudy na sociálních sítích. Závěr práce hodnotí Taberyho vztah k mýtu.The goal of this work is to analyse the depiction of Czech journalists in political and social area in changing historical, political and working conditions and assessing the current image of the editor in chief of Respekt, Erik Tabery. The theoretical part of the work analyzes the image and its relationship to stereotypisation and myth. The journalist occupation is introduced in its function in different societies and ownership structures. The image of journalist is explored in two different historical and political eras, in the totalitarian regimes and free society. Working with the stereotype (myth) about journalists is shown in the Karel Čapek's feuilletons. The practical part of the work focuses on creating the image of Erik Tabery and in the time-span of 10 months based on monitoring the outputs of media, which mention his person or in which he presents himself. In the framework of self-representation the thesis analyzes Tabery's outputs in articles, interviews, one public lecture, one television program and social networks Facebook and Twitter. Printed and electronic daily journals including blogs and also blogs with evaluating comments on social networks are used in describing popularity of the journalist. Final part of the work assesses Tabery's relationship to myth.
Klíčová slova:
internet; Novinář; obraz; politika; tištěná média; veřejný prostor; image; internet; Journalist; politics; printed media; public space