Název:
Potenciál málotřídní školy
Překlad názvu:
Potential of Small School
Autoři:
Vomlelová, Jitka ; Voda, Jan (vedoucí práce) ; Uhlířová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem Potenciál málotřídní školy se věnuje specifickým charakteristikám málotřídních škol. V práci uvádíme postavení málotřídních škol ve školském systému, zabýváme se vzájemnými interakcemi ve školách a typickými organizačními formami a metodickými způsoby práce za účelem vymezení specifik tohoto druhu škol. Na základě dvou případových studií, z nichž byla jedna provedena v málotřídní škole a druhá v úplné základní škole, jsme provedli komparaci obou škol. Zjištěné odlišnosti mohou určit jak potenciál málotřídní školy, tak i plnotřídní školy. V souvislosti s výsledky provedeného výzkumu jsme došli k poznání, že potenciál málotřídní školy v současném vzdělávání je podmíněn velikostí (ve skutečnosti "malostí") těchto škol a nízkým počtem žáků ve třídách. Tyto podmínky umožňují vytvoření takového učebního prostředí, které poskytuje žákovi specifické plnění docházky do základní školy. Významným potenciálem je také vzájemná spolupráce mezi žáky, ale i mezi učiteli i rodiči v rámci malé sociální skupiny, nebo realizace výuky ve věkově smíšených skupinách, která zejména umožňuje respektovat odlišnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. KLÍČOVÁ SLOVA málotřídní škola, věkově smíšené učení, spolupráce, klima školy, potenciálThe dissertation Potential of Small Scholl deals with specific features of this kind of schools. The paper presents the role of small schools in the school system, mutual interaction at schools, distinctive forms of organization and methodical approaches aiming at defining particularities of this kind of school. We have drawn a comparison of a small school and an ordinary primary school based on two case studies. Differences which have been found out can define potential of both types of schools. The results of the research have brought us recognition that the potential of a small school is conditioned by its size and low numbers of pupils in classrooms. These conditions enable creating such learning environment that provides a pupil with specific performance of school attendance. Other significant aspects are mutual cooperation among pupils themselves as well as among teachers and parents within a small social group or implementation of schooling in mixed age groups which leads particularly to respect and acceptance of otherness and of pupils with specific educational needs. KEY WORDS small school, mixes aged education, cooperation, school environment, potential
Klíčová slova:
klima školy; málotřídní škola; potenciál; spolupráce; věkově smíšené učení; cooperation; mixes aged education; potential; school environment; small school