Název:
Univerzitní vzdělávání sociálních pracovníků v problematice adiktologie v Evropě a USA: review
Překlad názvu:
University education of social workers in addictological issues in Europe and USA: a review
Autoři:
Vitásková, Kristýna ; Pavlovská, Amalie (vedoucí práce) ; Libra, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] VÝCHODISKA: Odborná akademická příprava sociálních pracovníků je velmi důležitá pro rozvoj kvalitní pracovní síly. Sociální pracovníci pracovali s uživateli drog a jejich rodinami od vzniku sociální práce jako oboru. Díky diverzitě cílových skupin a množství služeb, ve kterých mohou sociální pracovníci působit, je jich spousta zaměstnávána ve službách pro uživatele drog. Vzdělání a praxe v sociální práci se dostatečně nesoustředí na oblast zneužívání návykových látek. CÍLE: Poskytnout systematický přehled výsledků publikovaných výzkumných studií, zabývajících se univerzitním vzděláním sociálních pracovníků v oblasti zneužívání návykových látek v Evropě a USA. Zjistit, jakým způsobem je vzdělání sociálních pracovníků v oblasti zneužívání návykových látek organizováno. METODY: Jedná se o systematickou analýzu studií odborné literatury, výsledným produktem je systematické review. V mezinárodních databázích byla dle určených kritérií zadávána daná klíčová slova a jejich kombinace. Cílovou skupinu tvoří studie, zabývající se univerzitním vzděláváním sociálních pracovníků v oblasti zneužívání návykových látek. K analýze a zpracování dat byl používán nástroj pro správu referencí - EndNote. Pro zpřehlednění a kategorizaci dat byla použita metoda PRISMA a byl použit flow diagram. Z celkového počtu 552...BACKGROUND: Academic training of social work students is fundamental to the development of quality workforce. Social workers have worked with drug users and their families since the formation of social work field. Due the diversity of target groups and a number of services in which social workers can act, many of them are employed in services for drug users. Education and training of social work students does not focus enough on the field of addictology. AIMS: To provide a systematic overview of the results of published research studies, dealing with university education of social workers in the field of substance abuse in Europe and the USA. To find out how the training of social workers in the field of substance abuse is organized. METHODS: The resulting product is a systematic review of scientific articles. Articles have been searched in national databases according to the specific criteria, keywords and their combinations. The target group consists of studies dealing with the university education of social workers in the field of substance abuse. The tool for managing reference (EndNote) was used for data analysis and data processing. To clarify and categorize data, PRISMA flow diagram was used. From a total of 552 studies found, 19 articles were included into the analysis as eligible. Then...
Klíčová slova:
vzdělávání v sociální práci - zneužívání návykových látek; závislosti - specializace - výcvik; addiction - specialization - training; social work education - substance abuse