Original title:
Metoda Persona Dolls a její možnosti využití v primární škole
Translated title:
Possibility of Using Method Persona Dolls in Primary School
Authors:
Kyndlová, Pavla ; Kargerová, Jana (advisor) ; Stará, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se věnuje inovativním přístupům na prvním stupni základních škol a to konkrétně metodě týkající se antipředsudkové výchovy Persona Dolls. Práce popisuje teoretická východiska této metody. Dále je v práci popsán přínos metody v oblasti rozvoje klíčových kompetencí se zaměřením na kompetenci komunikativní. V teoretické části práce jsou dále popsány možnosti využití metody Persona Dolls k naplnění vzdělávacích cílů vzhledem k principům Rámcového vzdělávacího programu, zvláště se zaměřením na rozvoj průřezových témat. Ve výzkumné části práce je prováděno šetření zaměřené na oblast práce pedagogů s metodou. Výzkumná šetření se zaměřují na způsob a četnost zapojování této metody konkrétním učitelem do výuky. Zkoumána je především míra propojitelnosti obsahu vzdělávání v oblasti průřezových témat s tematickým zaměřením lekcí této metody a s tím související způsob plánování lekcí metody Persona Dolls jednotlivými pedagogy. Dílčím cílem výzkumu je ověření rozvoje klíčové kompetence komunikativní metodou Persona Dolls. KLÍČOVÁ SLOVA: inovace, metoda Persona Dolls, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, klíčové kompetence, žák, vědomá práce s předsudkyThe thesis devotes to innovative approaches at the elementary school level and is focused on an education method designed to counter prejudice Persona Dolls. The thesis describes theoretical foundations of the above mentioned method and its contribution to the developmentof students'key competences focused on the communicative competence.The theoretical part of the thesis futher discusses the possible uses of the method Persona Dolls in achieving education goals according to the Framework curriculum, especially focusing on cross-sectional topics. The research part is devoted to investigation of teachers'experience with this method. The author finds out how often and in what ways a particular teacher involves the method of Persona Dolls in his teaching. Primarily, the research investigates the rate of interconnection between the content of cross-sectional topics and topics of this method lessons with relation to ways of planning Persona Dolls lesson by individual teachers. A partial research objective is to evaluate the development of students'communicative competence while using Persona Dolls method. KEYWORDS: Innovation, method Persona Dolls, Framework curriculum for elementary education, key competences, student, deliberate work with prejudice
Keywords:
deliberate work with prejudice; Framework curriculum for elementary education; Innovation; key competences; method Persona Dolls; student; inovace; klíčové kompetence; metoda Persona Dolls; Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání; vědomá práce s předsudky; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/1486