Original title:
Vliv smyslové deprivace na vývoj dítěte se sluchovým postižením
Translated title:
Influence of sensory deprivation on development of a child with a hearing impairment
Authors:
Čechová, Lucie ; Soukupová, Tereza (advisor) ; Kučera, Miloš (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Resumé Rigorózní práce Vliv smyslové deprivace na vývoj dítěte se sluchovým postižením je, jak už z názvu vyplývá, zaměřena na problematiku působení podnětové subdeprivace/deprivace u dítěte se sluchovým handicapem. V práci je vycházeno z pohledu rodičů na situaci. Práce je zaměřená především na mapování situací, ve kterých k subdeprivaci/deprivaci dochází a hledání jejich konkrétních dopadů na vývoj dítěte. Část práce je také věnována problematice vyrovnávacích strategií, které rodiče při nakládání s rizikem subdeprivace/deprivace používají. Je zde vymezováno teoreticky i prakticky na podkladě české i zahraniční literatury, které oblasti vývoje jsou u dítěte zasaženy a v čem může být vývoj dítěte se sluchovým handicapem specifický. Pozornost je věnována také tomu, jak situaci ovlivňují vyrovnávací strategie rodičů. Teoretická část práce je věnována problematice subdeprivace/deprivace obecně. Dále pak specifikům deprivační situace u dítěte se sluchovým handicapem (specifika rané interakce, attachment). Jednotlivé kapitoly teoretické části jsou zaměřeny na mapování specifik vývoje v konkrétních oblastech. Pozornost je věnována vývoji identity, sebeovládání, sebehodnocení, sebereflexe a inteligence. Část textu je věnována také problematice integrace. V neposlední řadě jsou zde informace k problematice...Abstrackt The thesis Influence of sensory deprivation on development of a child with a hearing impairment is, as the name suggests, focused on stimulus effect subdeprivation / deprivation of a child with hearing impairment. The thesis is based on the parental views of the situation. The thesis is focused on finding situations in which the subdeprivation / deprivation occurs and searchs for their specific impacts on development of a child. Part of the thesis is also devoted to the issue of compensatory strategies that parents use in the management of risk subdeprivation / deprivation. On the basis of Czech and foreign literature it is defined there theoretically and practically in what the development of a child can be affected and in what may be the development of a child with hearing impairment specific. Attention is also paid to how the situation affects parental compensatory strategies. The theoretical part of the thesis is devoted to the issue subdeprivation / deprivation in general. Further specifics of the situation of deprivation of a child with hearing impairment (specific early interaction, attachment) are considered. Individual chapters of the theoretical part are focused on finding the specifics of development in various areas. Attention is paid to the development of identity, self-control,...
Keywords:
a child with a hearing impairment; communication; compensatory strategies; identity; integration; sensory deprivation; dítě se sluchovým postižením; identita; integrace; komunikace; smyslová deprivace; vyrovnávací strategie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/76178