Název:
Vzdělávací Rozvojový cíl tisíciletí: Empirická analýza faktorů ovlivňujících poměr zápisu do primárního stupně vzdělávání
Překlad názvu:
Millennium Development Goal on Education: An empirical analysis of the determinants of primary school enrolment
Autoři:
Topinka, Michal ; Cahlík, Tomáš (vedoucí práce) ; Břízová, Pavla (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2015
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This bachelor thesis examines the relationship between country-level development indicators and the major indicator of the second Millennium Development Goal on education, the net enrolment ratio in primary education, using econometric analysis of panel data. Given that majority of studies analyzing the determinants of primary school enrolment use data from household surveys containing information about individuals, the study presented in this bachelor thesis investigates, whether variation in primary school net enrolment ratios can be explained using aggregate country-level data on adjusted net enrolment ratios and factors measuring development of particular economies. This study uses data on 192 countries for the period 1999-2012. The findings suggest that data on development are definitely useful in analyzing the determinants of school enrolment, but more detailed data containing information about individuals are needed to assess the causes of different levels of enrolment in individual countries in order to design policies to achieve universal primary education. Keywords Millennium Development Goals, MDGs, Education, Net enrolment ratio in primary educa- tion.Tato bakalářská práce zkoumá vztah mezi informacemi o vyspělosti jednotlivých zemí světa a hlavním indikátorem druhého Rozvojového cíle tisíciletí týkajícího se vzdělávání, kterým je poměr čistého zápisu do primárního stupně vzdělávání, za použití ekonometrické analýzy panelových dat. Vzhledem k tomu, že většina podobných studií využívá data z celostát- ních průzkumů domácností obsahující informace o jednotlivcích, studie provedená v této bakalářské práci vyšetřuje, jestli lze vysvětlit rozdíly v poměrech čistého zápisu do primárního stupně vzdělávání mezi jednotlivými zeměmi za použití pouze agregovaných dat obsahu- jících informace o zápisech do primárního školství a rozvojových indikátorech na celostátní úrovni. Tato studie využívá údaje o 192 zemích světa z období 1999-2012. Výsledky výzkumu napovídají, že informace týkající se indikátorů rozvojovosti jsou rozhodně důležité pro analýzu poměru čistého zápisu do primárního stupně školství, nicméně rozsáhlejší data obsahující informace o jednotlivcích státech jsou potřebná, aby bylo možné vytvořit takové politiky, které by napomohly k dosažení universálního primárního školství. Klíčová slova Rozvojové cíle tisíciletí, Vzdělávání, Poměr čistého zápisu do primárního stupně vzdělávání.
Klíčová slova:
Education; Millennium Development Goals; Net enrolment ratio in primary education; Millennium Development Goals; Poměr čistého zápisu do primárního vzdělávání; Vzdělání