Original title:
Self-efficacy v tranzitorních momentech se zaměřením na přechod mezi prvním a druhým stupněm základního vzdělání
Translated title:
Self-efficacy in transitional moments with a focus on the transition from primary to lower secondary school education
Authors:
Kučerová, Barbora ; Horáková Hoskovcová, Simona (advisor) ; Šírová, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] DIPLOMOVÉ PRÁCE Název práce: Self-efficacy v tranzitorních momentech se zaměřením na přechod mezi prvním a druhým stupněm základního vzdělání Autor práce: Bc. Barbora Kučerová Vedoucí práce: PhDr. Simona Hoskovcová, PhD. Počet stran a znaků: 74 stran a 155 289 znaků Počet příloh: 2 Počet použitých zdrojů a literatury: 79 Abstrakt: Diplomová práce se zabývá konceptem self-efficacy z pohledu sociálně kognitivní teorie. Hlavním cílem práce je zjištění rozdílů v úrovni akademické self-efficacy a emocionálního prožívání změny žáků během přechodu z 1. na 2. stupeň základního vzdělání. Výzkum byl proveden na výběrovém souboru 173 žáků 5. tříd, kdy byla pomocí dotazníku zjišťována úroveň jejich akademické self-efficacy a emocionálního prožívání změny během 3 měřených období - před přechodem, po přechodu a po adaptaci na změnu. Výsledky analýzy neprokázaly statisticky významný pokles úrovně akademické self-efficacy žáků během přechodu. Oproti očekáváním bylo prokázáno pozitivní vnímání změny ze strany žáků během tohoto přechodu. Klíčová slova: self-efficacy, akademická self-efficacy, přechod, adaptace, změnaOF THESIS Title: Self-efficacy in transitional moments with a focus on the transition from primary to lower secondary education Author: Bc. Barbora Kučerová Supervisor: PhDr. Simona Hoskovcová, PhD. Number of pages and characters: 74 pages and 155 289 characters Number of appendices: 2 Number of references: 79 Abstract: This diploma thesis considers the self-efficacy concept from the point of view of social cognitive theory. The main goal of this thesis is to investigate the differences in the level of pupils' academic self-efficacy as well as the emotional perception of the change during the transition from primary to lower secondary education. The research was made on a sample of 173 fifth-graders using a questionnaire where the level of their academic self-efficacy and emotional perception of the change was measured during 3 times - before the transition, after the transition and after the adaptation to the change. The results did not prove a statistically significant decrease of the level of academic self-efficacy during the transition. Against expectations the pupils' positive perception of the change was proven. Key words: self-efficacy, academic self-efficacy, transition, adaptation, change
Keywords:
academic self-efficacy; adaptation; change; self-efficacy; transition; adaptace; akademická self-efficacy; přechod; self-efficacy; změna
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/75677