Název:
Ženy v anglickém orientálním dramatu
Překlad názvu:
Women in the English Drama of the Orient
Autoři:
Němcová, Nikol ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Kolinská, Klára (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The subject of this BA thesis are plays set in the Orient, a new genre that started to gain popularity in the Restoration period. These plays, commonly inspired by the popular travelogues to the Orient and historical accounts, are characterised by their collection of stock characters, repeating topoi and orientalised images that represent the Orient more as a conception created by the West than an actual place. Nevertheless, in analysis of some of the plays I shall argue that these works also offer possible commentaries on the British society of the time and that they can be used as arguments criticizing or reinforcing the contemporary perception of women by dealing with such otherwise rather inaccessible themes as women stepping out of their social boundaries, femininity or female sexuality. In order to advocate my thesis I plan to use four different tragedies with Middle-Eastern settings, specifically Rhodes, Morocco, Turkey and Colchis (located mostly in present-day Georgia and Turkey). All these plays were written between 1663 and 1696 and might be considered some of the most representative examples of the genre. They include William Davenant's The Siege of Rhodes (1663), Elkanah Settle's The Empress of Morocco (1673), Mary Pix's Ibrahim, the Thirteenth Emperour of the Turks (1696) and...Předmětem této bakalářské práce jsou hry odehrávající se v Orientu, nový žánr, který začal získávat na popularitě v období Restaurace. Pro tyto hry, jež jsou obvykle inspirovány populárními cestopisy do Orientu a historickými záznamy, jsou typické otřepané charaktery, klišé a orientalizovaná zobrazení, která znázorňují Orient více jako Západem vytvořenou představu než skutečné místo. Avšak ve svém rozboru několika těchto her budu argumentovat, že tato díla také poskytují možné komentáře tehdejší britské společnosti a že mohou být použity jako argumenty kritizující nebo podporující soudobý náhled na ženy tím, že se zabývají takovými jinak spíše nedostupnými motivy jako jsou ženy vystupující ze svých sociálních mezí, ženskost nebo ženská sexualita. Během obhajoby své teze hodlám použít čtyři rozdílné tragédie z prostředí Středního Východu, konkrétně Rhódu, Maroka, Turecka a Kolchidy (nacházející se zejména v současné Gruzii a Turecku). Všechny tyto hry byly napsány mezi lety 1663 a 1696 a mohou být považovány za některé z nejvíce reprezentativních zástupců tohoto žánru. Zahrnují The Siege of Rhodes (1663) Williama Davenanta, The Empress of Morocco (1673) Elkanaha Settla, Ibrahim, the Thirteenth Emperour of the Turks (1696) Mary Pix a The Royal Mischief (1696) Delariviere Manley. Můj výběr děl byl...
Klíčová slova:
Delaviere Manley; Elkanah Setlle; hrdinky; Mary Pix; orientalismus; orientální drama; Restaurační drama; stereotypy; William Davenant; Delaviere Manley; Drama of the Orient; Elkanah Settle; heroines; Mary Pix; Orientalism; Restoration drama; stereotypes; William Davenant