Original title:
Nový svět jako odraz Starého světa v Comentarios Reales Inky Garcilasa de la Vegy
Translated title:
The New World as a reflection of The Old world in the Comentarios Reales by Inca Garcilaso de la Vega
Authors:
Mičunková, Ivana ; Poláková, Dora (advisor) ; Škodová, Denisa (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Mým cílem v této práci je alespoň částečně odpovědět na otázku, která se nám při studiu osoby Inky Garcilase de la Vegy přímo nabízí a tím je jeho neustálá snaha o harmonii mezi Starým a Novým světem, která se v tomto rozporuplném období XVI. století může jevit jako velmi utopická. Z tohoto důvodu bych v této práci chtěla přiblížit inckou kulturu a společnost, a zároveň evropskou společnost tohoto období pro lepší pochopení samotné identity Inky Garcilase de la Vegy , který byl jedním z prvních významných mestických literátů narozených v Novém světě. Klíčová slova: Inkové, konkvista, mestizaje, transkulturace, národní identita, renesance, platonismus, Nový svět, Starý svět, harmonieInca Garcilaso de la Vega is one of the first significant mestizo writers, born in the New World. The aim of my work is to outline, at last partially, the endeavour of Inca Garcilaso de la Vega to harmonise the Old and New World. In the inconsisitent XVI. century could appeared as very utopic. Thus I would like to zoom into the Inca's culture and society and at the same time into the European society of this era, to allow better understanding of Inca Garcilaso de la Vega's identity itself. Key words: Incas, conquist, mestizaje, transculturization, national identity, renaissance, platonism Old World, New World, harmony
Keywords:
conquist; harmony; identity; Incas; mestizaje; New World; Old World; platonism; renaissance; transculturization; harmonie; identita; Inkové; konkvista; mestizaje; Nový svět; platonismus; renesance; Starý svět; transkulturace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/75403