Original title:
Vztah dětí mladšího školního věku k pohybové aktivitě
Translated title:
The relationship of primary school children to physical activity
Authors:
Fleková, Petra ; Bunc, Václav (advisor) ; Šteffl, Michal (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Vztah dětí mladšího školního věku k pohybové aktivitě Cíl: Cílem bakalářské práce bylo zjistit vztah dětí mladšího školního věku ke sportu, zjistit informovanost dětí o sportu, jejich nejčastější a nejoblíbenější volnočasové aktivity a náplň a průběh jejich školní tělesné výchovy. A zjistit názor učitelů na pohybovou gramotnost jejich žáků. Metody: Práce byla realizována jako empirická studie. Výzkumný soubor byl tvořen žáky 1. stupně základní školy ve věku od 6 do 12 let (N = 103) a učiteli Základní školy v Postoloprtech (N = 15). Jako hlavní zjišťovací metoda byla použita anketa, která byla sestavena z 3 skupin otázek, které se věnovaly informovanosti o sportu, školní tělesné výchově a volnočasovým aktivitám. Výsledek: 65% dětí se zajímá o pohybové aktivity, 82% dětí se jim věnuje a 82% je prokládá jinými aktivitami. 37% dětí se věnuje sportu dva dny v týdnu. Odpovědi respondentů se liší v zájmu o jednotlivé sporty. 80% dětí zvládá hodinu tělesné výchovy. Nejžádanější náplní hodin tělesné výchovy jsou sportovní hry, a to z 64%. Učitelé v 79% v hodině tělesné výchovy kladou důraz na rozcvičení. Učitelé vypozorovali, že děti jsou dnes méně zdatné, základní povinnou docházku začínají s horší motorikou pravděpodobně z důvodu nedostatečné podpory rodičů či volnočasových zájmů nezahrnujících...Name: The relationship of primary school children to physical activity Aim: The main aims of this bachelor thesis were to determine children's relationship to sport activities, to find out children's awareness concerning sport, and their most common and most popular leisure activities, and to describe content and course of physical education at school. Additionally to find out the teachers' opinion about children's physical fitness. Methods: 103 pupils aged from 6 to 12 years and 15 teachers participated in this empirical descriptive study. The survey was compiled from three groups which were dedicated to the sport awareness, physical education and leisure activities. Results: 65% of children are interested in physical activities, 82% of children devote to them, 82% of children intercut them with other activities, 37 % of children are engaged in the sport two days a week. The responses regarding the interests of individual sports are different. 80% of children can cope with physical education in duration of an hour. Sport games are the most favorite content of physical education (64%). 79% of teachers emphasized warming in their physical education lessons. According to the teachers' observation the children's physical fitness were low, children started basic compulsory education with low physical...
Keywords:
family; healthy lifestyle; leisure activities; school physical education; Sport; sport awareness; informovanost o sportu; rodina; Sport; volnočasové aktivity; zdravý životní styl; školní tělesná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/75270