Original title:
Rozhodovací model exportu pro Českou repoubliku
Translated title:
Export Decision Support Model for the Czech Republic
Authors:
Couceiro Vlasak, Carlos ; Mejstřík, Michal (advisor) ; Benáček, Vladimír (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] In this paper, an Export Decision Support Model applied to the Czech Republic is developed, with the aim of finding export opportunities. The model functions using a filtering process in which a stream of data composed of numerous socio-economic indicators representing the world trade is analysed. For their construction, an extensive literature review was developed relying strongly on a previous EDSM targeted as well for the Czech Republic, as at the moment no explicit rule exist describing its appropriate composition. Then, if a given market, determined by its associated matrix of indicators, fulfils the conditions of the model, then it is retrieved as an export opportunity. After the model construction, it is supplied with two streams of data, for 2010 and for 2014 and, the hypothesis that for both years the output is equal is evaluated. With the intention to infer if the constructed model needs periodical recalibrations for its appropriate use. Finally, a local sensitivity analysis is deployed uncovering the behaviour of the different parameters of the model, a novel approach not yet implemented in an EDSM tailor made for the Czech Republic. JEL Classification F10, F13, F23, M31 Keywords export opportunity, entrepreneurship, international marketing, sensitivity analysis, trade Author's e-mail...V rámci diplomové práce byl vyvinut model pro podporu rozhodování, zaměřený na exportní příležitosti. Základ modelu spočívá ve filtračním procesu, kde jsou průběžně analyzována data obsahující socio-ekonomické indikátory. V souvislosti s vývojem modelu byl proveden rozsáhlý přehled literatury, přičemž základem byl dřívější model nastavený na stejnou problematiku, protože v současnosti není k dispozici žádný protokol k jeho konstrukci. Daný model umožňuje zjistit, zda trh, charakterizovaný maticí indikátorů, splňuje předem nastavené podmínky. Pak je označen jako exportní příležitost. Do modelu byly uloženy dva různé soubory dat, a to jeden pro rok 2010 a druhý pro rok 2014. Byla zadána hypotéza že model bude ukazovat stejné exportní příležitosti v obou případech. Účelem této hypotézy bylo zjistit, jestli model potřebuje průběžné aktualizace. Nakonec byla provedena ke zjištění chování parametrů, vyplňujících model, senzitivní analýza. Jde o nový přístup předtím v podobném modelu neimplementovaný. JEL Klasifikace F10, F13, F23, M31 Klíčová slova exportní příležitosti, podnikavost, mezinárodní marketing, senzitivní analýza, obchod Autor e-mail karel.couceiro@gmail.com Vedoucí práce e-mail mejstrik@fsv.cuni.cz
Keywords:
entrepreneurship; export opportunity; international marketing; sensitivity analysis; trade
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/75143