Original title:
Analýza městského marketingu ve vybraných městech Moravskoslezského kraje
Translated title:
Analysis of city marketing in selected cities of the Moravian-Silesian region
Authors:
Toporská, Pavlína ; Blažek, Jiří (advisor) ; Slach, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou teritoriálního marketingu v České republice se zaměřením především na marketing měst. Hlavním cílem této práce je zjistit aktuální pozici městského marketingu ve městech Moravskoslezského kraje a srovnat nástroje, které města využívají. Výzkum, který je součástí této práce, probíhal v letech 2014 a 2015. Polostrukturované rozhovory měly za cíl zjistit, nakolik jsou v dnešní době odpovědní pracovníci z řad vedení města seznámeni s teorií městského marketingu a nakolik pracují s jednotlivými jeho typy. Hlavní důraz byl ve výzkumu kladen na marketing investičních příležitostí, podporu cestovního ruchu, ale také na pocity konkurence a ohrožení z řad okolních měst. Bylo prokázáno, že města na území Moravskoslezského kraje s konceptem městského marketingu zpravidla pracují, přestože jej mnohdy nazývají jinými názvy. V současné době se města snaží marketingovými aktivitami přilákat především nové investory a často také podporovat cestovní ruch s důrazem na marketing akcí. Klíčová slova: teritoriální marketing - regionální marketing - městský marketing - města - kvalitativní výzkumPresented diploma thesis deals with the issue of territorial marketing in the Czech Republic, focusing primarily on the city marketing. The main aim of this work is to determine the current position of city marketing in the cities in Moravian-Silesian Region and compare tools that cities use. The research, which is part of this work, took place in 2014 and 2015. A semi- structured interview aimed to find out whether they are nowadays responsible workers from among city leaders familiar with the theory of city marketing and how they work with each of its types. Major emphasis in this research was put on marketing of investment opportunities, promoting tourism, but also the feelings of competition and threat among the surrounding towns. It was proved that the city in the Moravian-Silesian region with the concept of city marketing usually work, even though it is often called by other names. Currently cities seek marketing activities to attract new investors and promote tourism with an emphasis on events marketing. Keywords: territorial marketing - regional marketing - city marketing - towns - qualitative research
Keywords:
city marketing; qualitative research; regional marketing; territorial marketing; towns; kvalitativní výzkum; města; městský marketing; regionální marketing; teritoriální marketing
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/75103