Original title:
Adaptace dětí z náhradní péče do společnosti
Translated title:
Transition of children from alternative care into society
Authors:
Slobodová, Eliška ; Bendl, Stanislav (advisor) ; Syřiště, Ivo (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V diplomové práci "Adaptace dětí z náhradní péče do společnosti" se zabývám fungováním rodiny, s čímž souvisí fyziologický a psychosociální vývoj dítěte, dále popisuji příčiny odebrání dítěte z rodiny a možnosti jeho náhradní péče. Jednou z možností je ústavní výchova v dětských domovech. Uvádím proto několik organizací, jejichž projekty pomáhají především dětem z dětských domovů připravit se na život po skončení institucionální výchovy. V praktické části popisuji prostředí, zvyky a přípravu na odchod mladých dospělých ze základní školy a dětského domova Přestavlky a s dětmi z dětského domova Klánovice. Představuji zde několik životních příběhů nejen dětí z uvedených dětských domovů, ale také dětí vyrůstajících v pěstounské péči. Metodou otevřeného rozhovoru jsem hledala odpověď na svou výzkumnou otázku "Mají děti vyrůstající v dětském domově jiné představy o své budoucnosti, než děti vyrůstající v náhradní rodinné péči?". V závěru své práce shrnuji své poznatky získané výzkumným šetřením.This thesis deals with the functioning of the family in connection with the physiological and psychosocial development of children. It also describes the reasons why children are taken away from the family and the options of residential care. The first option is institutional care in orphanages and therefore we mention several organisations that offer projects to help these children in particular to have an easier entry to life after the completion of institutional care. The empirical part of this study analyses the background, the habits and also the preparation of young adults to leave the orphanage in two institutions: Primary school and Orphanage Přestavlky and Orphanage Klánovice. It includes personal life stories of several children not only from the two orphanages but also from children brought up in foster care. The main goal of this thesis was to find out whether the children brought up in orphanages have different vision of the future in comparison with children raised in foster care. The results of our open- ended interview survey are presented in the final part of this paper.
Keywords:
age of majority; governess; home; psychological needs; social worker; domov; plnoletost; psychické potřeby; sociální pracovník; vychovatelka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/74437