Original title:
Ženský hlas v současné teorii
Translated title:
The Female Voice in Contemporary Theory
Authors:
Voráčková, Barbora ; Havelková, Tereza (advisor) ; Kolářová, Kateřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná bakalářská práce si klade za cíl seznámit českou muzikologickou obec s probíhající teoretickou debatou o ženském hlase. Pomocí metody close reading neboli důkladného čtení autorka představuje vybrané texty a konkrétní úvahy o ženském hlase, vycházející z teoretického zázemí fenomenologie, feministické teorie či psychoanalýzy. V neposlední řadě práce dává podnět k uvažování o ženském hlase v rámci soudobé hudby, která často předpokládá práci s hlasem bez textu. Tím je relevantní pro zmíněnou debatu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This BA thesis aims to inform Czech musicological circles about the current theoretical debate on female voice. Employing the method of close reading, the author introduces selected texts and reflections on the female voice, using phenomenology, feminist theory or psychoanalysis as a theoretical background. Last, but not least, the thesis provides an impetus to think about female voice in the context of contemporary music, which, with its frequent use of vocalisation without lyrics, is especially pertinent to the aforementioned debate. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
contemporary vocal music; female voice; feminism; gender; post-structuralism; psychoanalysis; theory; feminismus; gender; poststrukturalismus; psychoanalýza; soudobá vokalita; teorie; ženský hlas
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/74373