Název:
Diagnostika jazykových schopností u dětí s vývojovou dysfázií
Překlad názvu:
Assessment of language skills of specific language impaired children
Autoři:
Podpěrová, Helena ; Seidlová Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Diagnostika jazykových schopností u dětí s vývojovou dysfázií se zabývá dětmi s vývojovou dysfázií v předškolním a raně školním věku (6 až 8 let). Součástí diplomové práce je zmapování zdrojů, které se této problematice věnují a definují pojem vývojová dysfázie v českém a zahraničním prostředí, neboť jde o velmi problematický termín, který je třeba nejprve pečlivě definovat. Teoretická část popisuje stav logopedické a speciálně-pedagogické diagnostiky dětí s vývojovou dysfázií u nás i v zahraničí. Mapuje, jakým způsobem tuto vývojovou poruchu logopedi a speciální pedagogové diagnostikují, jaké nástroje k tomu využívají a jaká diagnostická kritéria používají ve svých praxích. Cílem výzkumné činnosti v rámci diplomové práce je zjistit, zda a jakou hodnotu by mohla mít Baterie testů fonologických schopností (Seidlová Málková, Caravolas 2013) pro diagnostický proces vývojové dysfázie. A také pokusit se odhalit, které z testů této diagnostické baterie mají potenciál přispívat v procesu diferenciální diagnostiky dítěte s vývojovou dysfázií. Klíčová slova: vývojová dysfázie, SLI (Specific language impairment), diagnostika, diagnostická kritéria, jazyk, BTFS (Baterie testů fonologických schopností).Diploma thesis Assessment of language skills of specific language impaired children deals with children with specific language impairment in preschool and early school age (6-8 years). The thesis is to map the resources that are dealing with this issue and define the concept of specific language impairment in our country and foreign environment, because it is a very problematic term The theoretical part describes the status of speech therapy and special education diagnosis of children with specific language impairment in Czech Republic and foreign countries. It maps out how this developmental disorder speech therapists and special educators diagnose, what tools to use and what diagnostic criteria used in their practices. The aim of our research activities in the framework of this thesis is to determine whether and what value could have a Battery of tests of phonological skills (Seidlová Málková, Caravolas 2013) for the diagnostic process of specific language impairment. And also try to detect whether the battery includes tests to detect potential child with specific language impairment and thus contribute to the differential diagnosis. Keywords: Specific language impairment, language assessment, diagnostic markers, Battery of tests of phonological skills
Klíčová slova:
BTFS (Baterie testů fonologických schopností; diagnostická kritéria; diagnostika; jazyk; SLI (Specific language impairment); vývojová dysfázie; Battery of tests of phonological skills; diagnostic markers; language assessment; Specific language impairment