Název:
Výuka angličtiny u žáka s dysortografií
Překlad názvu:
Teaching English to Pupils with Dysorthography
Autoři:
Reslerová, Monika ; Uličná, Klára (vedoucí práce) ; Žďárek, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] TITLE: Teaching English to Pupils With Dysorthography AUTHOR: Bc. Monika Reslerová DEPARTMENT: Department of English Language and Literature SUPERVISOR: Mgr. Klára Uličná, Ph.D. ABSTRACT: The thesis relates the issue of dysorthography in connection to EFL instruction with a special attention paid to lower secondary schools. The theoretical part of the text contains basic information on special educational needs, followed by a chapter on Specific Learning Difficulties, their causes and symptoms. The concept of dysorthography is explained and its possible consequences on acquisition of English spelling and grammar described, followed by a list of recommended approaches, methods, techniques and aids which can be useful for teaching English to dysorthographic pupils. The practical part of the text gives an account of a multiple-case study which was carried out among experienced English teachers at schools that pay special attention to children with SEN. The research is focused on the teachers' experience and know-how and compares the obtained data to the recommendations given in the theoretical part. KEYWORDS Specific Learning Difficulties, Dyslexia, Dysorthography, Teaching English as a Foreign Language, grammar, spellingNÁZEV: Výuka angličtiny u žáka s dysortografií AUTOR: Bc. Monika Reslerová KATEDRA: Katedra anglického jazyka a literatury VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Klára Uličná, Ph.D. ABSTRAKT Práce přibližuje téma dysortografie ve výuce angličtiny se zvláštním zřetelem k druhému stupni základních škol. Teoretická část práce obsahuje přehled základních informací o specifických vzdělávacích potřebách, dále o specifických poruchách učení, jejich příčinách a projevech. Následuje popis dysortografie a jejích možných dopadů na osvojování anglického hláskování a gramatiky, společně se seznamem doporučených přístupů, metod, technik a pomůcek, které mohou být užitečné při výuce angličtiny u žáků s dysortografií. Praktická část práce představuje vícečetnou případovou studii, která byla provedena mezi zkušenými učiteli angličtiny na školách, které věnují zvláštní pozornost dětem se specifickými vzdělávacími potřebami. Výzkum je zaměřen na zkušenosti a know-how učitelů a porovnává je s doporučeními popsanými v teoretické části. KLÍČOVÁ SLOVA specifické poruchy učení, dysortografie, výuka anglického jazyka, gramatika, pravopis
Klíčová slova:
dysortografie; gramatika; pravopis; specifické poruchy učení; výuka anglického jazyka; Dysorthography; grammar; Specific Learning Difficulties; spelling; teaching English as a Foreing Language