Original title:
Využití českého znakového jazyka ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením
Translated title:
Use of Czech sign language in the education of students with hearing impairments
Authors:
Mizerová, Miloslava ; Kotvová, Miroslava (advisor) ; Hádková, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá využitím českého znakového jazyka ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Teoretická část práce vymezuje základní pojmy týkající se sluchového postižení. Mapuje první historické počátky péče o hluchoněmé až po současné vzdělávání žáků se sluchovým postižením. Jedna z kapitol je věnována charakteristice vzdělávacích přístupů používaných ve školách pro sluchově postižené. Následující kapitola se věnuje komunikačním systémům sluchově postižených osob. Empirická část se zabývá analýzou výsledků sledujících současné využití znakového jazyka ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením prostřednictvím dotazníkového šetření zaměřeného na učitele pedagogy z vybraných škol pro sluchově postižené v ČR. Práce by měla sloužit zejména pedagogům škol pro sluchově postižené, kteří se zajímají o využívání českého znakového jazyka během vzdělávacího procesu žáků se sluchovým postižením na různých školách. Klíčová slova: bilingvální přístup, český znakový jazyk, orální vzdělávací přístup, totální komunikace, žák s těžkým sluchovým postižením.The thesis deals with the use of the Czech sign language in education of students with hearing impairment. The theoretical part defines basic concepts related to hearing impairment. It charts the first historical origins of care of deaf to contemporary education of students with hearing impairments. One of chapters is about the characteristics of educational approaches used in schools for the hearing impaired. The next chapter deals with communication systems and hearing impaired persons. The empirical part contains the analysis of the results with current use of sign language in the education of pupils with hearing impairment through a questionnaire survey on teachers from selected schools for the deaf in the Czech Republic. Work should serve mainly teachers of schools for the hearing impaired, who are interested in the use of Czech sign language during the educational process of hearing impaired pupils at different schools. Keywords: bilingual approach, Czech sign language, oral educational approach, total communication, pupil with a severe hearing impairment.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73848