Original title:
Projektové vyučování v předmětu Český jazyk a literatura na 2. stupni ZŠ a na SŠ
Translated title:
Project Education in the Lessons of Czech Language and Literature at a Higher Level of Czech Primary School and at a Secondary School
Authors:
Dusová, Lucie ; Šormová, Kateřina (advisor) ; Kasíková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá projektovým vyučováním s akcentem na předmět Český jazyk a literatura na 2. stupni ZŠ a na školách středních. Jejím cílem je v teoretické rovině souhrnně představit tuto výukovou metodu a současný stav jejího využívání, dále provést analýzu vybraných projektů (a námětů na projektovou výuku) v českém jazyce a literatuře. V neposlední řadě je záměrem této práce navrhnout i vlastní projekty, které by učitelé mohli ve své praxi využít. Práce se tedy skládá jak z části teoretické, která se věnuje nejprve projektovému vyučování v obecné rovině, historii projektového vyučování, jeho plánování a přípravě, tak z části empirické, která na kvalitativní rovině popisuje, analyzuje a kriticky hodnotí některé projekty a navrhuje také projekty vlastní. Tato práce by mohla poskytnout cenný materiál pro zkušené i začínající pedagogy při přípravě a zavádění projektového vyučování na českých školách. Klíčová slova projektové vyučování, projekt, projektová metoda, český jazyk a literatura, 2. stupeň ZŠ, střední školaThis theses concern with project-based learning with an emphasis on the subject Czech language and literature on higher level of czech primary school and secondary schools. It's purpose is to comprehend ideas of this teaching method and current state of its use, as well as to prepare analysis of chosen projects (or project ideas for teaching) in the Czech language and literature. The final goal of this thesis is to design own projects, which could be used by teachers in their praxis. Theses thus consists of two parts. The first on is theoretical and focuses on project-based learning in general, the history of project-based learning, it's planning and preparation. The second part, which is empirical, describes on a qualitative level and critically evaluates some projects and suggests own projects too. This theses could provide valuable material for both experienced and novice teachers in the preparation and implementation of project education at Czech schools. Key words project-based teaching/project-based learning, project, project method, czech language and literature, higher level of czech primary school, secondary school
Keywords:
czech language and literature; higher level of czech primary school; project; project education; project method; secondary school; 2. stupeň ZŠ; projekt; projektová metoda; projektové vyučování; střední škola; český jazyk a literatura
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73834