Original title:
Role metajazyka ve výuce angličtiny jako cizího jazyka
Translated title:
The role of metalanguage in ELT
Authors:
Masopustová, Lucie ; Gráf, Tomáš (advisor) ; Šaldová, Pavlína (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] (in English) The thesis deals with the topic of the role of metalanguage and metalinguistic terminology in English Language Teaching at Czech grammar schools. The concepts of metalanguage and metalinguistic terminology are viewed as one of the potential educational tools in the field of learning and teaching English grammar. The theoretical part of the thesis focuses, among other things, on benefits and limitations of the use of metalanguage, and on the suitability of conditions for the use of metalanguage, i.e. on the variables which may affect the educational process are discussed in this part as well. Moreover, an overview of the approaches to teaching grammar in relation to the use of metalanguage and metalinguistic terminology is provided in this chapter together with the summary of findings obtained from the studies concerned with learners or teachers knowledge of metalinguistic terminology. The empirical part is based on the questionnaire survey among Czech grammar school students and teachers. The main areas examined in the research are: learners' and teachers' attitudes to and beliefs about learning and teaching English and English grammar, learners' and teachers' attitudes to metalinguistic terminology as well as learners' knowledge of the terminology and teachers' awareness of the...(česky) Tato diplomová práce se zabývá problematikou role metajazyka a metalingvistické terminologie ve výuce angličtiny jako cizího jazyka na českých gymnáziích. Na koncept metajazyka a metalingvistické terminologie je v práci nahlíženo jako na jeden z možných nástrojů pro studium a výuku anglické gramatiky. Teoretická část práce se zaměřuje mimo jiné na výhody a nevýhody použití metajazyka a terminologie ve výuce, a dále se zabývá tím, za jakých podmínek je vhodné metajazyk použít, tj. jaké proměnné mohou vstoupit do procesu výuky. Tato část práce také poskytuje přehled vybraných přístupů k výuce anglické gramatiky v souvislosti s použitím metajazyka a jeho terminologie v těchto přístupech, a zároveň shrnuje poznatky získané ze studií zabývajících se znalostí metalingvistické terminologie u studentů a u učitelů. Empirická část práce je založena na dotazníkovém šetření, které bylo provedeno mezi studenty a učiteli na českých gymnáziích. Výzkum je zaměřen na několik oblastí, kterými jsou: postoje a přesvědčení studentů a učitelů o studiu a výuce anglického jazyka a anglické gramatiky, přístup studentů a učitelů k metalingvistické terminologii, studenti a jejich znalost této terminologie, učitelé a jejich povědomí o metalingvistické znalosti studentů, a rovněž tak i použití této terminologie učiteli...
Keywords:
EFL; ELT; grammar school students; grammar school teachers; metalanguage; metalinguistic terminology; secondary education; teaching grammar; TEFL; angličtina jako cizí jazyk; metajazyk; metalingvistická terminologie; sekundární vzdělávání; studenti gymnázií; učitelé gymnázií; Výuka anglického jazyka; výuka angličtiny jako cizího jazyka; výuka gramatiky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73802