Original title:
Instrumentalita učení pro budoucí cíle studentů gymnázia
Translated title:
Learning instrumentality from the point of view of future goals by students of grammar school
Authors:
Borůvková, Jiřina ; Pavelková, Isabella (advisor) ; Bittnerová, Dana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce byla koncipována jako výzkumná studie, jejímž cílem bylo zmapovat u studentů jejich vztah k budoucnosti, připisovanou důležitost, instrumentalitu učení, atribuční tendence u vybraných cílů a pojetí učení těchto studentů. Práce se zabývala také vazbami mezi sledovanými proměnnými. Výzkumný vzorek tvořilo 106 studentů gymnázia podobného věku. Jednalo se o studenty kvint osmiletého studia a prvních ročníků čtyřletého studia. Sledované proměnné jsem porovnala u skupin chlapců a dívek a u skupin studentů čtyřletého a osmiletého gymnázia. V rámci výzkumu byly použity jak kvantitativní, tak kvalitativní metody. Pro účely výzkumu jsem použila upravenou verzi Dotazníku důležitosti motivačních cílů a instrumentality studia pro tyto cíle De Voldera a Lense (1982) doplněnou o otázky týkající se atribučních tendencí studentů. Další metodou byly slohové práce zaměřené na popis jednoho dne v budoucnosti studentů doplněné několika otevřenými otázkami. Následně byla provedena kvalitativní analýza zaměřená na obsahy představ studentů, jejich časový horizont a další charakteristiky vztahu studentů k budoucnosti (spokojenost, realističnost, rozpracovanost, alternativnost). Pojetí učení studentů jsem zjišťovala prostřednictvím otevřené otázky: "Co Ty osobně rozumíš učením?". Pomocí kvalitativní analýzy...This thesis is a report about the research study; it aims to map students' views of the future, importance of goals, learning instrumentality, attribution of choice goals and conceptions of learning by students. This text also deals with the relations of these variables. The research was conducted with 106 students of the same age from a grammar school. These students attended first class of the four-year study programme and fifth class of the eight-year study programme. The variables were compared between boys and girls and between students of four and eight year study programmes. The research study used quantitative and qualitative methods. A modified version of the Inventory of motivational goals importance and learning instrumentality (De Volder, Lens, 1982) was used. It was supplemented by questions about the attributional tendencies. Another method was essays, its subject was "one day in students' future". This method was supplemented by some questions. The qualitative analysis of the data was centred upon content and time analysis and aspects such as satisfaction, realism, elaborateness and alternativeness. The conceptions of learning were analysed by students' answers to the following question: "What do you actually mean by learning?". The categories of conceptions of learning were obtained...
Keywords:
attribution; conceptions of learning; importance of goals; learning instrumentality; motivation; students' views on the future; atribuce; důležitost cílů; instrumentalita učení; motivace; pojetí učení; vztah studentů k budoucnosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73091