Název:
Využití dětské literatury při výuce angličtiny na základní škole
Překlad názvu:
Using Children's Literature in Teaching English at Elementary Schools
Autoři:
Vraštilová, Olga ; Mánek, Bohuslav (vedoucí práce) ; Mothejzíková, Jarmila (oponent) ; Čermák, Jan (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] práce Předkládaná disertační práce se zabývá problematikou dětské literatury a možností jejího využití ve výuce cizího jazyka na základní škole. Zasazuje zkoumanou problematiku do rámce českých kurikulárních dokumentů a výchovně-vzdělávacího procesu, charakterizuje dětskou literaturu z historické a žánrové perspektivy, popisuje řečovou dovednost čtení ve výuce cizímu jazyku a zabývá se postavením literárního textu a plánování vyučovací hodiny s literárním textem v cizojazyčné výuce. Pozornost věnuje rovněž dětské literatuře v pregraduální přípavě učitelů. Cílem práce je zjistit, jak je dětská literatura využívána ve výuce cizímu jazyku na základní škole, zda ji používají současné učebnice, jak na problematiku nahlížejí praktikující učitelé i studenti učitelství, ale i jaké možnosti využití dětská literatura v procesu cizojazyčné výuky nabízí. Výzkumná šetření provedená dotazníkovou formou, náslechy, vlastní pilotáží a obsahovou analýzou učebnice prokazují, že se literatura pro děti a mládež objevuje jak v učebnicích základních škol, tak i ve výuce cizímu jazyku. Vzhledem k vysokému procentu nekvalifikovaných učitelů angličtiny v praxi je však i problematika využití literárního textu ve výuce cizímu jazyku interpretována intuitivně. Šetření prokázala, že praktikujícím učitelům chybí metodika práce s...of the thesis The dissertation thesis deals with the problem of using children's literature in teaching foreign languages at elementary schools. It frames the topic by Czech curricular documents and constituents of the teaching-learning process, provides a historical survey and lists the genres of the children's literature. It characterizes the skill of reading in foreign language teaching and deals with the position of the literary text and lesson planning with children's literature within the foreign language teaching process. Attention is also paid to children's literature as the constituent of the pre-service teacher training. The aim of the thesis is to find out whether children's literature is used in foreign language teaching at elementary schools, whether contemporary textbooks use it, how it is perceived by in-service and pre-service teachers and last but not least what children's literature in the teaching-learning process of foreign languages has to offer. Research tools used for the purposes of the thesis were questionnaires, observations, specially prepared teaching materials based on literary texts and analysis of a textbook. The research proved that children's literature is used both by contemporary textbooks and by teachers in the foreign language education process. Since there is...
Klíčová slova:
didaktika literatury; literatura pro děti a mládež; literární text; vyhledávací čtení; řečové dovednosti; children's literature; didactics of literature; literary text; reading skills; scanning