Original title:
Šikana učitele v současném kontextu
Translated title:
Teachers bullied in contemporary times
Authors:
Kroc, Lukáš ; Syřiště, Ivo (advisor) ; Bendl, Stanislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou šikanování učitelů. Ukazuje, jaké faktory ovlivňují to, že žáci šikanují pedagogy, a hledá možnosti, jak mohou pedagogové šikaně učitelů předcházet. Teoretická část úzce souvisí s výzkumnou částí a mnohé jevy v ní obsažené vycházejí z poznatků z výzkumu. Výzkum specificky rozebírá kyberšikanu učitele. Je založený na osmnácti videích souvisejících s touto problematikou. Videa zachycují šikanu nebo je samotná nahrávka a její následné zveřejnění nástrojem pro ponížení učitele. Výzkumný vzorek z řad pedagogů a žáků vyjadřuje své postoje a názory k daným nahrávkám a následuje analýza založená na kvalitativním výzkumu. Výzkumná část zjišťuje, na čí straně je selhání, zda se žáci snaží učitele vyštvat ze školy a jakým způsobem by měl kantor v dané situaci reagovat. Diplomová práce může pomoci všem, kteří chtějí vědět, jak by měli v dnešní době vhodně s žáky ve škole pracovat, aniž by se stali terčem tyranie ze strany žáků. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)This thesis examines the problem of pupils bullying teachers. It describes what factors influence students bullying teachers, and searching for ways how to prevent it. The theoretical and the research part are closely related. Many points in the theoretical part were influenced by the research made. The research examines specifically cyberbullying of teachers. It is based on eighteen videos showcasing this topic. Some of these videos were recorded while bullying was happening, or they were the tool to bully the teacher when made public. The research sample of teachers and students expressed their stand and opinion about the recordings. An analysis based on the qualitative research followed. The research part discovers the trigger and if the purpose of the bullying was to cause the teacher to leave school. It also describes how teachers should respond in that particular situation. The thesis can help teachers avoid becoming target of the tyranny from students by showing them how to deal with these children. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
aggression; Bullying; cyberbullying; personalities of the teachers and students; prevention; agrese; kyberšikana; osobnost učitele a žáka; prevence; Šikana
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82332