Original title:
Profesní kompetence učitelek MŠ Chodov k výtvarným činnostem
Translated title:
Professional art work competencies of teachers at MS Chodov
Authors:
Zámečníková, Blanka ; Uhl Skřivanová, Věra (advisor) ; Kafková, Helena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V návaznosti na bakalářskou práci se diplomová práce hlouběji věnuje rozporu současné teorie a didaktiky výtvarné výchovy a edukační reality předškolního vzdělávání. Podstatou této práce je evaluační výzkum, jenž se zabývá současným stavem kompetencí konkrétních pedagožek vybrané MŠ. Triangulace metod sběru dat, zahrnující pozorování, nestrukturovaný rozhovor a fotodokumentaci výtvarných prací, umožňuje danou problematiku integrací více pohledů skutečně postihnout. Z poznatků takto komplexně pojaté analýzy vychází návrhy a doporučení pro zlepšení dané praxe a další profesní rozvoj pedagožek MŠ.Following my Bachelor's Project the goal of this Thesis is to examine more deeply the contradiction between the current theory and didactics of the Art Education and the educational reality of the pre-school education. The essence of this Thesis is an evaluation research concerning the current competence conditions of individual educationalists of the particular nursery. The data collection methods triangulation including observation, unstructured interview and photo documentation of art works allows to grasp the given issue of individual views integration. My proposals and recommendations in order to improve the given practice and achieve a further professional development of the educationalists are based on this complex analysis.
Keywords:
arts competencies; evaluative research; improving educational practice; Key words: professional competencies; professional quality and standard; psycho-didactic competencies; qualification; evaluační výzkum; Klíčová slova: profesní kompetence; kvalifikace; profesní kvalita a standard; psychodidaktické kompetence; výtvarné kompetence; zlepšování vzdělávací praxe
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82290