Original title:
Je rozpoznávání predátorů obratlovci naučené nebo vrozené?
Translated title:
Recognition of predators in vertebrates: innated or learned?
Authors:
Antonová, Kateřina ; Fuchs, Roman (advisor) ; Adamová, Dana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Rozpoznání predátora je nezbytným předpokladem efektivního antipredačního chování. Znalost predátorů může být buď vrozená a/nebo naučená. Pro savce i naprostou většinu ptáků je společná péče o potomstvo. Řada zástupců obou skupin také vytváří jednodušší nebo složitější society. To vše umožňuje naivním jedinců získávat poznatky o predátorech sociálním učením, které je efektivnější a méně riskantní než učení se z vlastní zkušenosti. Studium uplatnění vrozeného a naučeného rozpoznávání predátorů u savců a ptáků by tedy mohlo přinést obecnější závěry o roli různých forem učení v životě obou skupin. Překvapivě ale nebyla této problematice věnována soustavná pozornost. Stávající studie ukazují, že i naivní savci a ptáci mohou predátory rozpoznávat, jejich závěry ale nejsou jednotné. Rozpoznání zjevně závisí na typu předkládaného stimulu. Živý predátor vyvolává intenzivnější odpověď než model, u čichových stimulů zřejmě záleží na jejich "nosiči". Podstatná část stávajících studií navíc neumožňuje bližší určení přesnosti rozpoznání. To by vyžadovalo použití většího počtu predátorů i kontrol. Takové studie jsou ovšem vzácné. Je tedy zřejmé, že studium uplatnění vrozeného a naučeného rozpoznávání predátorů u ptáků a savců stále představuje atraktivní výzkumné téma. Klíčová slova: predátor, rozpoznávání,...Predator recognition is the prerequisite for antipredatory behaviour. The ability to recognize predator may be inborn or acquired. The mammals as well as majority of birds have common care for brood. Many of both groups form more or less complicated societies. All those support naive individuals in acquiring knowledge of predators through the social learning that is not as risky as learning through experience. Studies of inborn or acquired recognition as applied by mammals and birds may bring generalized closures about various learning forms by both of these groups. Surprisingly, no systematic observations were made to the matter. As recent studies show, the naive mammals and birds may recognize predators, no conforming results were presented yet. Obviously, the recognition is depending on the incentives presented. Alive predator invokes more intensive response than any model, while the olfactory efficacy depends on the carrying medium. The recent studies in an integrant part neither allow to determine experimental precision. To do so, much larger volume of predators and controls should be made. However, studies of the kind are rare. Studies of mammal and birds' inborn and acquired predator recognition still remain the attractive research theme. Keywords: predator, recognition, innated, learned,...
Keywords:
acoustical cues; chemical cues; experienced; innated; learned; naive; predator; recognition; vertebrates; visual cues; akustické znaky; chemické znaky; naivní; naučený; obratlovec; predátor; rozpoznávání; vizuální znaky; vrozený; zkušený
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71932