Original title:
Profesní dráhy ředitelek mateřských škol
Translated title:
Careers of the preschool principals
Authors:
Stanická, Zdeňka ; Kitzberger, Jindřich (advisor) ; Tureckiová, Michaela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá problematikou profesní dráhy ředitelek mateřských škol po dvaceti letech ve funkci. V teoretické části jsou popsány potřeby ředitelů, jejich povinnosti, další vzdělávání a motivace v jejich práci. Je zde vycházeno ze skutečnosti, že určujícím faktorem pro kvalitního ředitele je jeho osobní potenciál, který vede k naplňování kompetencí potřebných pro funkci ředitele. Výzkumná část hledá odpovědi na to, jak ředitelky MŠ po dvaceti letech ve funkci vnímají svoji profesní dráhu. Bylo zde využito kvalitativního výzkumu, kde byly se vzorkem ředitelek MŠ provedeny nestrukturované rozhovory. Zjištěné skutečnosti, jako jsou potřeby ředitelek po dvaceti a více letech praxe, jejich schopnost dále řídit školu v měnící se společnosti, plány dalšího profesního rozvoje a co je motivací pro jejich další práci po 20 letech ve funkci ředitelky mateřské školy popisuji v závěru své diplomové práce.The master thesis deals with the issue of the careers of the preschool principals after twenty years in the office. The theoretical section describes the needs of principals, their responsibilities, adult education and motivation for their job. It works on the assumption that the determining factor for the very good principal is his/her personal potential which leads to the fulfillment of the competencies which are necessary for his/her office. The research section search answers to the question of how preschool principals after twenty years in the office look at their own career. The qualitative research was used in which the unstructured interviews with preschool principals were conducted. The findings such as needs of principals after twenty years in the office, their abilities to continue to manage school in the changing society, their plans for further professional growth and their motivation for further work after twenty years in the office are described in the conclusion of the master thesis. Keywords preschool principals, career, professional growth
Keywords:
career; Keywords preschool principals; professional growth; Klíčová slova ředitelky mateřské školy; profesní dráha; profesní rozvoj
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71844