Original title:
Vyjmenovaná slova včera a dnes
Translated title:
Specified words past and present
Authors:
Kuchařová, Iva ; Janovec, Ladislav (advisor) ; Babušová, Gabriela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] v českém jazyce: Ve své diplomové práci jsem se zaměřila na pravopis y/ý po obojetných souhláskách, na vyjmenovaná slova, jedno z nejnáročnějších učiv českého jazyka na I. stupni základní školy. Mapuji první přehledy vyjmenovaných slov, první didaktiky, srovnávám je se současnými didaktikami a navrhuji inovaci ve výuce podle zavedené tradice. Podávám přehled svých zkušeností, uvádím možnosti práce s chybou, vytvořila jsem nabídku didaktických her. Sleduji názory dětí na toto učivo, názory učitelů na návrh inovace a srovnávám znalosti dětí podle jednotlivých ročníků výuky a podle zavedení učiva. Dále poskytuji přehled materiálů různých nakladatelství v současnosti.SUMMARY: The focus of my thesis is spelling of y after ambiguous consonants, or specified words. This is one of the most challenging Czech grammar topics that are presently taught in elementary schools. My thesis maps over view of specified words and early didactics and compares those with current didactics methods as well as proposes innovation to current teaching practices. I outline my experience, show opportunities for work with mistakes and create election of didactic games. I track children's opinion on this subject as well as teacher's opinions of my teaching innovate on proposals. I also compare knowledge of school children based on grade levels and implementation of current curriculum. Finally, I provide an overview of current materials related to this topic that are currently available from a variety of publishers.
Keywords:
didactics; experience; innovation; Specified words; didaktika; inovace; Vyjmenovaná slova; zkušenost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71800