Original title:
Etogramy obratlovců ve výuce biologie
Translated title:
Vertebrate ethograms for secondary schools
Authors:
Peřka, Jaroslav ; Řezníček, Jan (advisor) ; Pavlasová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je vytvoření vzdělávacího programu pro výuku etologie na gymnáziích, ve kterém budou teoretické znalosti přímo spojeny s praktickými činnostmi. Pro naplnění cílů tohoto etologického vzdělávacího programu je využita tvorba etogramů. Celý vzdělávací program je členěn do tří částí. V první části jsou žáci seznámeni s teorií etologie a jednotlivými typy chování živočichů a také se zásadami přímého pozorování živočichů, tvorby etologických záznamů a jejich vyhodnocování. V druhé části žáci přímo pozorují vybraného živočicha v zoologických zahradách či příbuzných zařízeních a na základě teoreticky získaných znalostí popisují jeho chování do připravených formulářů. Ve třetí části žáci vytváří etogramy obratlovců na základě naměřených údajů, které jsou součástí odborné seminární práci ve formě odborného textu, powerpointové prezentace či posteru. V těchto pracích žáci dodržují základní formální a obsahová pravidla pro jejich tvorbu. Pro zjištění vhodnosti, přiměřenosti a přínosu tohoto vzdělávacího programu je využito hodnocení výstupních prací žáků, dotazníkové šetření a poznatky vzešlé z realizace celého programu. Celý program je přiměřeně teoreticky a prakticky náročný, bez větších nároků na technické a materiální prostředky a přiměřeně rozvíjí znalosti a dovednosti žáků. KLÍČOVÁ SLOVA...The aim of this thesis is to create an educational programme for teaching ethology at grammar schools, in which theoretical knowledge will be directly linked with practical activities. To fulfil the goals of this ethological educational programme there is used the creation of ethograms.The whole educational programme is divided into three parts. In the first part pupils are acquainted with the theory of ethology and individual types of animal behaviour and also with the principles of direct observation of animals, the creation of ethological records and their evaluation. In the second part pupils observe directly a chosen animal in zoological gardens or similar institutions and on the basis of their obtained theoretical knowledge they describe its behaviour to previously prepared forms. In the third part pupils create ethograms of vertebrates based on the gained data, which are part of an expert seminar paper in a form of an expert text, a power-point presentation or a poster. In these papers pupils keep the basic format and content rules for ethogram creation.To determine the suitability, adequacy and benefits of this educational programme there is used the evaluation of the output papers created by pupils, a questionnaire and the findings acquired from the realization of the whole programme. The...
Keywords:
direct observation; ethogram; ethology; extracurricular activities; measuring of behavior; etogram; etologie; mimoškolní činnost; měření chování; přímé pozorování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71792