Original title:
Genderová analýza učebnic "Občanské výchovy" (ve vztahu k povolání)
Translated title:
Gender analysis of Civics textbooks (in relation to choice of profession)
Authors:
Lojková, Hana ; Smetáčková, Irena (advisor) ; Havelková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Genderová analýza učebnic (ve vztahu k volbě povolání)" předkládá genderovou analýzu tří učebnic "Výchovy k občanství" doporučené pro 8. ročník. Pozornost je věnována tomu, zda vybrané učebnice obsahují genderové stereotypy a genderové předsudky, které by mohly mít nějaký dopad na žáky a žákyně základních škol v jejich volbě dalšího vzdělávacího stupně, a tím potažmo i vliv na volbu jejich budoucího povolání. V této práci přistupuji ke vzdělávacímu systému, jako k jednomu ze zásadních socializačních nástrojů společnosti. Jako k instituci, která má moc udržovat genderové stereotypy, ale také má moc je měnit. V diplomové práci podrobuji ilustrace a text v učebnicích genderové optice, vycházím z kvalitativní a kvalitativní obsahové analýzy.The goal of this master's thesis "Gender analysis of textbooks" (in relation to choice of profession) is to introduce a gender analysis of three textbooks "Civics Education" used in the 8th grade of primary schools. I focus on presence of gender stereotypes and gender prejudice that could influence a choice of further education of schoolboys and schoolgirls and therefore their choice of future profession. In the thesis I consider the general education system as one of the crucial socialization tool of the society. It represents an institution that keeps power to maintain gender stereotypes and at the same time has got the power to change them. I examine illustrations and texts of mentioned textbooks through gender optics, and using qualitative and quantitative analysis.
Keywords:
approval clause; choice of further education; choice of profession; civics education (citizenship education); curriculum; gender; gender stereotypes; primary school; Textbook (schoolbook); gender; genderové stereotypy; kurikulum; schvalovací doložka; Učebnice; volba další vzdělávací dráhy; volba povolání; výchova k občanství; škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71694