guest ::
login
Digital Repository
Search
Submit
Help
About
Home
>
Academic theses (ETDs)
>
Master’s theses
> Uchopení matematických výukových prostředí dětmi předškolního věku (5-7let)
Information
Files
Original title:
Uchopení matematických výukových prostředí dětmi předškolního věku (5-7let)
Translated title:
Graspig arithmetic learning environments by children (age 5-7) in kindergarten
Authors:
Šubrtová, Eva
;
Slezáková, Jana
(advisor) ;
Hejný, Milan
(referee)
Document type:
Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze
Abstract:
[cze]
[eng]
Diplomová práce - abstrakt Děti předškolního věku se nacházejí na prahu strukturální změny myšlení a způsob, jakým uchopí řešení matematické úlohy odráží, zda tyto změny již započaly. Tato práce mapuje viditelné myšlenkové výstupy skupiny 20 dětí, které absolvovaly sérii experimentálních úloh v matematických výukových prostředích Krokování a Autobus. Děti následně prošly pedagogicko-diagnostickým testováním a výstupy tohoto šetření a proběhlých experimentů byly porovnány. Z porovnání vychází závěr, že výsledky obou šetření sobě natolik odpovídají, že je možné do určité míry použít vybraných matematických úloh jako nástroje pedagogické diagnostiky.
thesis: Children of pre-school age are entering stage of structural change of thinking. The way how they grasp solving mathematical tasks reflects whether these changes have already started. This work surveys visible intellectual outputs in the group of 20 children who passed set of experimental tasks at arithmetic learning environments "Stepping" and "Bus". Children were subsequently subjected to pedagogical diagnostics and results of this investigation and carried experiments were trade off. From comparison it can be concluded that results of both surveys correspond enough to facilitate the application of selected mathematical tasks as pedagogical diagnostic tools.
Keywords:
arithmetic learning environment "Stepping" and "Bus"
;
pedagogical diagnosis
;
pre-numeracy literacy
;
processual and conceptual way of thinking
;
scheme oriented education
;
stage of concrete and operational thinking
;
task appropriate to th age of the child
;
thought process
;
matematické výukové prostředí Krokování a Autobus
;
myšlenkový proces
;
pedagogocká diagnostika
;
procesuání a konceptuální způsob myšlení
;
předmatematická gramotnost
;
stadium konkrétního a operačního myšlení
;
vyučování orientované na budování schémat
;
úloha (aktivita) přiměřená věku dítěte
Institution:
Charles University Faculties (theses) (
web
)
Document availability information:
Available in the Charles University Digital Repository.
Original record:
http://hdl.handle.net/20.500.11956/71053
Permalink:
http://www.nusl.cz/ntk/nusl-340179
The record appears in these collections:
Universities and colleges
>
Public universities
>
Charles University
>
Charles University Faculties (theses)
Academic theses (ETDs)
>
Master’s theses
Record created 2017-06-19, last modified 2022-03-04
Similar records
No fulltext
Export as
DC
,
NUŠL
,
RIS
Share