Original title:
Komunikace a spolupráce s problémovými rodiči a rodiči s problémy
Translated title:
Communication and Cooperation with Difficult Parents and Parents with Difficulties
Authors:
Bertlová, Gabriela ; Stará, Jana (advisor) ; Kargerová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V diplomové práci byla shromážděna argumentace ohledně důležitosti efektivní komunikace rodiny a školy. Práce rozebírá míru a podoby efektivní komunikace a spolupráce s problémovými rodiči a rodiči s problémy. Zaměřujete se také na vhodné a nevhodné komunikační dovednosti. V práci bylo potvrzeno, že z efektivní komunikace a spolupráce profitují všichni její členové. Aby byla komunikace efektivní, je třeba předcházet problémovým situacím, tedy být proaktivní. Je klíčové být citliví k varovným signálům ze stran rodičů, učitele i vedení školy a reagovat na ně. Je důležité získat si důvěru rodičů a ukázat jim, že nám - učitelům, jde stejně jako jim, o blaho dítěte. V empirické části se práce zabývá názory a zkušenostmi učitelů první stupně s komunikací a spoluprací s problémovými rodiči a rodiči s problémy. Dotazníkové šetření zjišťuje, jak škola s rodinou komunikuje a spolupracuje, koho učitelé považují za problémového rodiče a koho za rodiče s problémy. Dále se pak také zaměřuje na taktiky a kroky při komunikaci a spolupráci. Hloubkové rozhovory byly zaměřeny na zpracování případové studie řešení problému, na kterém se podílela škola a rodina a popsání ovlivnění dítěte, popřípadě třídu tímto problémem a jeho řešením.The thesis analyzes the importance of communication and cooperation between family and school. Further explores the degree and forms of effective communication and cooperation with difficult parents and parents with difficulties. It has been confirmed that each member of effective communication and cooperation benefits from it. Communication and cooperation, to be effective, has to prevent problem situations, that means that the teacher should be proactive. It is crucial to be sensitive to the warning signs from parents, teachers and school management and respond to them. It is important to gain the trust of parents and show them that we - teachers, want exactly the same thing as they do and that is welfare of the child. The empirical part analyzes opinions and experiences of primary teachers with communication and cooperation with difficult parents and parents with difficulties. The questionnaire survey explores how schools and families communicate and cooperate, whom teachers consider to be problematic parents and whom to be parents with problems. It also focuses on tactics and actions of teachers in communication and cooperation with parents. In-depth interviews were focused on case studies of solving problems in which the family and school were involved together and describes the influence on a...
Keywords:
Communication; cooperation; difficult parents; parents; parents with difficulties; problems; school; teacher; Komunikace; problémoví rodiče; problémy; rodiče; rodiče s problémy; spolupráce; učitel; škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71034