Original title:
Terénní výuka geografie: transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky v mikroregionu Hvozdnice
Translated title:
Geographical fieldwork: transmissive and constructivist approach to fieldwork in the Hvozdnice region
Authors:
Skazíková, Pavla ; Hanus, Martin (advisor) ; Matějček, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá porovnáním konstruktivistického a trasmisivního pojetí terénní výuky geografie na příkladu mikroregionu Hvozdnice. V teoretické části je charakterizována terénní výuka, rozebrány didaktické teorie vzdělávání a blíže popsán a srovnán konstruktivní a transmisivní pedagogický směr. V praktické části byla provedena kompletní geografická charakteristika řešeného území a následně SWOT analýza pomocí které byla vybrána nosná témata a generalizace navrhovaných pracovních listů terénního cvičení. Navrhované pracovní listy terénního cvičení, které se zabývají poznáváním místního regionu, jsou vytvořené ve dvou variantách, a to v konstruktivistické a transmisní. Přestože tematické zaměření pracovních listů zůstalo stejné, je patrný rozdíl v provedení a dosahování cílů, které se odvíjí od filozofie každého ze zvolených modelů učení. Klíčová slova: terénní výuka, místní region, konstruktivismus, transmise, geografická charakteristika, terénní cvičení, mikroregion Hvozdnice, pracovní listy, metodické pokynyThe thesis compares the constructivistic with transmissive geography tuition approach on Hvozdnice region model. The teoretical part defines field work, the didactic learning theories and focuses on closer description and comparison the constructivistic with transmissive pedagogical approach. The practical part brings a complete geographical characteristics of the specified area and subsequently SWOT analysis which provided crucial issues and generalization of the proposed field work worksheets. The proposed worksheets of the work field which deal with exploring of the local region are created in two variants- constructivistic and transmissive. Although there was no change in the thematic focus of the worksheets, there is the obvious difference between realization and achieving the objectives which is based on philosophy of each of the selected models of learning. Keywords: field work, local region, constructivism, transmission, geographical characteristics, region Hvozdnice, worksheets, guidelines
Keywords:
constructivism; field work; geographical characteristics; guidelines; local region; region Hvozdnice; transmission; worksheets; geografická charakteristika; konstruktivismus; metodické pokyny; mikroregion Hvozdnice; místní region; pracovní listy; terénní cvičení; Terénní výuka; transmise
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/70902