Název:
Strategie prostorové orientace lidí ve virtuálním prostředí
Překlad názvu:
Human spatial navigation strategies in virtual environments
Autoři:
Hejtmánek, Lukáš ; Vlček, Kamil (vedoucí práce) ; Špinka, Marek (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This master thesis presents an overview of psychological and neurological the- ories and research of human navigation, how it works, what systems it con- sists of and what external information it requires to operate. I present several experiments administered in virtual environment which tested the process of accessing two discrete spatial reference frames: allocentric landmark-centred and object-centred. The research tries to answer whether these reference frames interface during the learning phase and whether their access is sim- ultaneous or sequential. Data from my experiment are partially concordant with previous research and imply that the two representations exist inde- pendent of each other. Subjects tend to manifest longer reaction times during the spatial task when they need to change the reference frames in order to provide a correct answer. But the data also suggest that the switch from the object-centred reference frame does not occur prior to the task itself, which is conflicting with previous studies. Possible explanations are discussed. keywords: human navigation, switching, environmental representations, object- centred reference frame, virtual reality 1Tato diplomová práce přináší přehled psychologických a neurologických teorií a výzkumu z oblasti lidské navigace. Shrnuje, jak navigace u lidí funguje, jaké systémy ji tvoří a jaké informace z okolního prostředí navigace vyžaduje pro správnou činnost. Následně presentuji výsledky několika experimentů z virtuální reality testujících procesy vybavení a užití dvou nezávislých ref- erenčních rámců: allocentrického rámce, který je definován několika ori- entačními body, a objektového rámce. Můj výzkum se snaží zjistit, zda- li během tréninku dochází k prolnutí těchto referenčních rámců, a zda je jejich vybavování z paměti simultánní či postupné. Výsledná data částečně odpovídají předchozím výzkumům a naznačují, že zkoumané representace jsou uloženy a vybavovány nezávisle na sobě. Probandi vykazují delší reakční časy u úkolů, které vyžadují změnu referenčního rámce. Nicméně data také naznačují, že přechod z objektového rámce nenastáva před samotným zadáním úkolu, což je v rozporu s předchozími studiemi. Možná vysvětlení jsou rozebírána v diskusi. klíčová slova: navigace u lidí, přepínání, representace prostředí, objektový referenční rámec, virtuální realita
Klíčová slova:
navigace u lidí; objektový referenční rámec; přepínání; representace prostředí; virtuální realita; environmental representations; human navigation; object-centred reference frame; switching; virtual reality