Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Hra jako prostředek žákovy aktivizace v hudebně výchovné práci na 1. stupni ZŠ. Hry s hudební teorií ve třídách s rozšířenou výukou HV
Original title:
Hra jako prostředek žákovy aktivizace v hudebně výchovné práci na 1. stupni ZŠ. Hry s hudební teorií ve třídách s rozšířenou výukou HV
Translated title:
Playing as a tool to motivate pupils in musical and educational classwork in elementary school. Games with music theory in classes with extended teaching of music lessons
Authors:
Dvorníková, Lenka ; Váňová, Hana (advisor) ; Hurníková, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problémem využití hudebně didaktických her ve výuce hudební teorie. Teoretická část objasňuje některé obecné pojmy, jako je hra, aktivizace, či osobnost dítěte. Vychází z dějin pedagogiky, seznamuje s názory významných filozofů, lékařů, pedagogů, psychologů a dalších myslitelů na dětskou hru i na osobnost dítěte. Tato část dále představuje způsoby práce s hudební hrou v pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových činnostech, podle některých současných hudebních pedagogů. Empirická část práce se zaměřuje na experimentální vyučování s uplatněním vlastních her s hudební teorií. Předmětem výzkumu je žák a jeho zapojení do činnosti, jejíž pomocí se s hudební teorií seznamuje. Výzkum si stanovuje některé dílčí cíle. Pozorovat vliv didaktické hry na aktivizaci žáka, na jeho chuť účastnit se experimentální výuky hudební výchovy. Sledovat prožitek při hře a zároveň ověřit zapamatování učiva. Zjistit, do jaké míry může didaktická hra ovlivnit chuť žáka učit se hudební teorii a zmírnit tak obavu ze špatně pochopitelné učební látky. Práce verifikuje stanovené hypotézy. Výsledky výzkumu sice nepotvrzují všechny hypotézy, podstatné je však zjištění, že hudebně didaktické hry pozitivně ovlivňují postoje žáka k výuce hudební teorie. Součástí příloh jsou mimo jiné i...The thesis deals with the use of musical educational games in teaching music theory. The theoretical part explains some general concepts such as game, activation, or the child's personality. Text is based on the history of education, highlighting the views of famous philosophers, doctors, teachers, psychologists and other thinkers, who focused on child's play and the personality of the child. This part of the thesis also presents ways how to work with music playing in the singing, listening, instrumental and musical movement activities, according to some contemporary music teachers. The research focuses on experimental teaching with application of games with music theory, which were specially developed by the author. The research subject is the student and his involvement in activities that help with music theory teaching. The study identified some sub-goals: Discover the impact of educational games for pupil's activation and their participation in experimental teaching music education. Discover pupil's experiences from the game and checking the effectivity of the learning. Determine to what extent the didactic game affect the student's interests to learn music theory to alleviate the fear of poorly understood subject matter. The research verifies the set hypothesis. Although the research results...
Keywords:
activation; child; game; music education; music theory; aktivizace; dítě; hra; hudební teorie; hudební výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/70497