Original title:
Problematika algoritmizace a programování v rámci předmětu Informatika na základních školách
Translated title:
Issue of algorithm development and programming within the scope of computer science at primary schools
Authors:
Albrecht, Karel ; Jeřábek, Tomáš (advisor) ; Novák, Jaroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problematikou algoritmizace a programování na základních školách. Hlavním cílem celé práce je návrh nové koncepce programování, která by měla přinést lepší výsledky v oblasti programování a efektivnější způsob výuky. V teoretické části jsou uvedeny nejdůležitější pojmy z oblasti algoritmizace a programování, analýza českých a zahraničních vzdělávacích systémů, zmapování možností podpory výuky z technologického a didaktického hlediska. Z teoretických východisek je navržena nová koncepce programování. Ta je ověřena zhruba půl ročním akčním výzkumem při výuce programování na 2. stupni ZŠ. V závěru práce jsou uvedeny zkušenosti, klady a zápory nové koncepce výuky programování.The thesis is concerned with problems of algorithm development and programming on primary schools. The main target of the whole thesis is the project of new programming conception, which should bring better results on the field of programming and more effective way of teaching. In theoretic part there are introduced the most important terms from the field of algorithm development and programming, analysis of Czech and foreign education systems, mapping of possibilities of support of teaching from technological and didactical viewpoint. The new programming conception is suggested from theoretical bases. That conception is verified by approximately half-year action research at teaching of programming on 2nd level of primary school. In conclusion of the thesis there are introduced experiences, plusses and minuses of new conception of programming teaching.
Keywords:
algorithm; JavaScript; programming; algoritmus; JavaScript; programování
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/69528