Název:
Realizace dopravní výchovy na 1. stupni ZŠ
Překlad názvu:
Realization of Traffic Education in Primary School
Autoři:
Kadavá, Markéta ; Smolíková, Klára (vedoucí práce) ; Spilková, Vladimíra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá realizací dopravní výchovy na 1. stupni ZŠ a jejími různými možnostmi, jak tento obsahový celek vyučovat. Teoretická část pojednává stručně o dopravní výchově jako součásti vzdělávání na prvním stupni základní školy. Je zde vymezen pojem, význam a cíle této vzdělávací oblasti společně s krátkým vhledem do dopravní výchovy v kontextu doby a ve srovnání se zahraničím. Naleznete zde přehled realizace a obsahu učiva v jednotlivých ročnících prvního stupně společně s různými pomůckami, které můžete při realizaci využít. V empirické části je vypracován stručný funkční model vyučovací hodiny věnované výhradně dopravní výchově pro každý ročník v souladu s RVP, který je odzkoušen. Důležitým aspektem vyučovacího modelu je materiální a časová nenáročnost. Vyučovací model je komentován několika pedagogy z různě velkých měst, typů škol a s různou délkou praxe a doplněn o možné provázání s dalšími předměty a průřezovými tématy. Klíčová slova: dopravní výchova, dopravní bezpečnost, dopravní rizika, pomůcka, rámcový vzdělávací program, model, 1. stupeň ZŠTo follow, the focus of this diploma thesis is how traffic education can be properly incorporated into the first stage of our primary school curriculum and the different possibilities how the whole subject should be taught. Theoretical part deals with traffic education as part of education and also defines the term - traffic education, the meaning and the aim of traffic education area all together with short view into traffic education concept and comparision to abroad. In this part you can also find overview of implementation and content of outputs for each grade at the first stage of primary school together with various materials which can be used in traffic education. There is prepared short functional model of traffic education lesson for each grade in accordance with RVP (framework education program) in research part. These lessons has been tried out. An important aspect of teaching model is that there is no need of speacial material and it is not time consuming. Teaching model is also commented by several teachers from various cities, types of schools and different lenth of teaching practise and supplemented by possible conection with other subjects or cross-cutting themes. Key words: traffic education, trafic safety, traffic risks, utility, educational program, model, primary school
Klíčová slova:
1 stupeň ZŠ; dopravní výchova; metoda; model; rámcový vzdělávací program; educational program; method; model; primary school; traffic education