Original title:
Ikonografie tarotových karet, řečených Mantegnových
Translated title:
Iconography of tarot cards, named Tarot of Mantegna
Authors:
Skopalová, Eva ; Konečný, Lubomír (advisor) ; Purš, Ivo (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ikonografie tarotových karet, řečených Mantegnových Bakalářská práce Eva Skopalová Abstrakt (česky) Práce pojednává o smyslu souboru rytin tarotových karet, řečených Mantegnových. Jednotlivé listy souboru se druží po dekádách do skupin pod písmeny E, D, C, B, A a jejich celkový počet je padesát. Jednotlivé úrovně odpovídají stupňům universa, jak jej chápal renesanční člověk v poslední třetině 15. století v severní Itálii. Práce se zabývá významem jednotlivých úrovní a smyslu celku jako takového. Systém rytin spojuji s myšlením Raymonda Lulla, který byl významným článkem v myšlení Mikuláše Kusánského, jenž je považován za hlavního tvůrce celé myšlenky souboru. Následně je rozpracován odkaz souboru, tzv. druhý život karet, a to jednak myšlenkový odkaz v rámci filozofie Marsilia Ficina, ale také jako idea edukativních her 18. a 19. století.The Iconography of Tarot Cards Known as the Mantegna Tarot Eva Skopalová Abstract: The text deals with a general idea of The So-Called Tarocchi of Mantegna. Individual sheets of the whole game are grouped by decades with letters E, D, C, B, A, and the total number of sheets is fifty. Each level of the system corresponds to a level of the universe in a way it was comprehended by a Renaissance man in the late 15th century in Northern Italy. The text brings out the idea of each level and the general idea of the whole system as well. I am connecting the system with thoughts of Raymond Lulle, which was an important element in thoughts of Nicolas of Cusa, who is considered to be a major creator of the idea of the ensemble. Subsequently, the reference of cards is dealt as the second life of the ensemble, firstly in the context of thoughts of Marsilio Ficino, but also as an idea of educative games of the 18th and 19th centuries.
Keywords:
Andrea Mantegna; card games; classical iconography; engraving; Ferrare; great arcana; iconography; kabala; Palazzo Schifanoia; prima causa; Raymond Lulle; renaissance; renaissance iconography; small arcana; tarocchi; tarot cards; Andrea Mantegna; antická ikonografie; Ferrara; grafika; ikonografie; kabala; karetní hry; malá arkána; Palazzo Schifanoia; prima causa; Raymond Lulle; renesance; renesanční ikonografie; tarocchi; tarotové karty; velká arkána
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/69261