Název:
Vizualizace ve výuce češtiny pro cizince
Překlad názvu:
Visualization in teaching Czech for foreigners
Autoři:
Nachtmanová, Barbora ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma diplomové práce je zaměřeno na vizualizaci učiva češtiny jako cizího jazyka. Jsou zde shrnuty poznatky o důležitosti obrazu ve vyučovacím procesu a o zásadách jeho používání. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány funkcím didaktického obrazu, vztahu obrazu a textu a specifikům užití obrazu ve výuce cizího jazyka. Dále jsou představeny grafické a obrazové prostředky, pomocí nichž jsou učební materiály vizualizovány. Práce je zaměřena také na vizuální média a jejich použití ve vyučování. Teoretické poznatky jsou aplikovány v praktické části práce, která se zabývá výzkumem vizuální složky učebnic češtiny pro cizince. Ve výzkumné části jsou zkoumány didaktické funkce obrazu, užité vizuální prostředky a prezentace slovní zásoby, gramatiky a reálií. Práce se zčásti dotýká také problematiky signální gramatiky nebo didaktického využití filmových ukázek. Tato práce je zaměřena na praktické rady a ukázky, jak do výuky cizího jazyka zapojit prvky vizualizace a je určena odborné veřejnosti a lektorům cizích jazyků.Abscract The topic of the master thesis is focused on the visualization of the Czech language curriculum as a foreign language. It summarizes the findings of the importance of images in the teaching process and the principles of its use. Individual chapters are devoted to didactic functions of the image, the relationship between image and text and the use of image specifics in foreign language teaching. Furthermore, presents graphical and pictorial means by which are teaching materials visualized. The work also focuses on visual media and their use in the classroom. Theoretical knowledge is applied in the practical part, which deals with research of the visual part of Czech textbooks for foreigners. Research part examines the didactic functions of the image, use of visual aids and presentation of vocabulary, grammar and cultural studies. The thesis also partially covers the issue of signaling grammar and didactic use of film clips. The thesis main focus is on practical advices and examples of how to integrate visualization elements into foreign language teaching and is intended for experts and for foreign language teachers.
Klíčová slova:
film ve vyučování; interkulturní kontext; obrázky ve výuce; signální gramatika; vizualizace; vizuální materiál; čeština pro cizince; Czech for foreigners; intercultural context; movie in education; picture in teaching; signal grammar; visual material; visualization