Název:
Problematika lidské identity v tvorbě Federika Garcíi Lorky v kontextu krize evropského myšlení
Překlad názvu:
Problem of human identity in the work of Federico García Lorca in the context of crisis of Europian thinking
Autoři:
Byronová, Lucie ; Sánchez Fernández, Juan Antonio (vedoucí práce) ; Housková, Anna (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce se věnuje dvěma hrám a jedné básnické sbírce Federika Garcíi Lorky, Publikum (El público), Až uplyne pět let (Así que pasen cinco an͂ os) a Básník v New Yorku (Poeta en Nueva York), jež společně tvoří tzv. newyorský cyklus. Tato díla představují novou a specifickou fázi Lorkovy tvorby, a to jak po stránce obsahové, tak po stránce formální. My zde sledujeme několik charakteristických motivů a témat, jež se vztahují k problematice lidské identity, tedy jež řeší, jakým způsobem chápat jedince nebo lidskou existenci. Tuto tématiku se zároveň snažíme reflektovat na pozadí kulturního kontextu doby, v níž Lorca žil a tvořil, a jejíž atmosféra do značné míry souzní s jeho vlastními niternými pocity. Pojetí lidské existence zde zásadně ovlivňuje moment smrti, sledujeme tedy, jakým způsobem je smrt v daných dílech zobrazena a jaké motivy se s ní pojí, přičemž zde shledáváme podobnost mezi Lorkovým přístupem a některými myšlenkovými tendencemi daného období, především s filozofií Martina Heideggera. V této souvislosti se zaměříme také na autorův vztah ke křesťanství a využití křesťasnkých motivů v jeho básních a dramatech. V následujících kapitolách se soustředíme na motivy masky a formy, zabýváme se jednak problémem společenské přetvářky, jednak otázkou proměnlivosti lidského já v čase, dále pak...The thesis focuses on two plays and one poetry collection by Federico García Lorca; El público, Así que pasen cinco an͂ os and Poeta en Nueva York, which together form the New York cycle and represent a new and unique phase in his compositions both from the point of view of content and form. The thesis concentrates on several distinctive motifs and themes related to the problem of human identity; ie the motifs and themes which discuss how to understand the individual or the human existence. This topic is reflected in the cultural context of Lorca's age, demonstrating that the atmosphere of the era corresponded with the author's personal perspective. The interpretation of human existence is strongly determined by the moment of death, therefore, the representation of death in the works and the related motifs are discussed in the thesis. At the same time, the similarity of Lorca's perspective with the philosophical ideas of the era is taken into consideration, with the emphasis on the philosophy of Martin Heidegger. In this context, we also focus on the author's relation to Christianity and the use of the Christian motifs in his plays and poems. In the following chapters, the motifs of mask and form are analysed. The thesis concentrates on the problem of the social mask, but also on the question of...
Klíčová slova:
Así que pasen cinco años; El público; Expresionismus; Federico García Lorca; Forma; Identita; Maska; Poeta en Nueva York; Surrealismus; Así que pasen cinco años; El público; Expressionism; Federico García Lorca; Form; Identity; Mask; Poeta en Nueva York; Surrealism