Original title:
Vliv barvy, tvaru a kontrastnosti kresby kořisti na diskriminační učení ptačích predátorů
Translated title:
Effects of colour, shape, and pattern contrast of prey on discrimination learning in avian predators
Authors:
Kišelová, Martina ; Exnerová, Alice (advisor) ; Kleisner, Karel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Aposematismus je fenomén, v němž kořist signalizuje svojí nevýhodnost skrze nápadný a dobře zapamatovatelný signál. Tyto vizuální signály jsou složeny z několika komponent, z nichž nejvýznamnější jsou jasné barvy a kontrastující vnitřní pattern. Cílem této práce je porovnat obtížnost několika diskriminačních podnětů, které se shodují s komponenty aposematického varovného zbarvení u reálných živočichů. V experimentu byly testovány dospělé i naivní sýkory koňadry (Parus major), kterým byla v diskriminační úloze předkládána umělá kořist v podobě papírových ploštic. Tyto ploštice se mohly lišit buď v barvě, tvaru nebo ve vnitřním kontrastu. Každá z těchto komponent byla testována zvlášť, aby se zajistilo, že naučení/nenaučení diskriminační úlohy závisí na obtížnosti dané komponenty. Z výsledků vyplývá, že se ptáci naučili diskriminační úlohu, pokud mohli použít jako vodítko barvu nebo kontrast, ale v případě tvaru nebyli úspěšní. Tyto výsledky podporují představu, že nejsnažší diskriminační prvek je barva. Naopak překvapivý byl výsledek v úloze podle kontrastu, kde se doposud předpokládalo, že se ptáci nedokáží naučit úlohu, pokud je jediným vodítkem rozdíl v kontrastu. Tato práce přináší nejen první srovnatelné porovnání obtížnosti různých komponentů nápadného vzoru u aposematických živočichů, ale...Aposematism is a phenomenon in which noxious animals signal their unprofitability to predators by using conspicuous and contrasting visual signals. These visual signals are composed from several components, with the most important being bright colours and contrasting internal patterns. To compare the difficulty of several discriminative stimuli that consist with components of aposematic warning colouration in live animals, experiments were conducted with naive and adult Great Tits (Parus major). The Great Tits were presented with artificial prey, in the form of paper bugs, with the use of a sequential discrimination task; the bugs used differed in colour, shape or internal contrast. Each of the components were tested separately to ensure that the learned or unlearned discrimination task was dependant on the difficulty of the component. The results showed that the birds learned discrimination task when they could use colour or contrast as a cue but if the cue was shaped, they were not successful. These results support the hypothesis that the obvious discriminatory element was colour. Nevertheless, a surprising result emerged when using the discriminatory element of contrast as it was believed that birds are unable to learn the task if they can discriminate only by one contrast. This study not only...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/68471