Original title:
Integrace žáka cizince do procesu primárního vzdělávání
Translated title:
Integration of Foreign Student into a Primary Education
Authors:
Plocková, Nikola ; Stará, Jana (advisor) ; Horáčková, Klára (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou inkluze a integrace žáků s odlišným mateřským jazykem v českých základních školách a poukazuje na připravenost českých škol a učitelů na příchod a integraci těchto žáků. Teoretická část práce je zaměřena převážně na popis doporučených postupů integrace a inkluze žáků s odlišným mateřským jazykem. V empirické části jsou zpracována data z pozorování výuky, rozhovorů s učiteli, výchovnou poradkyní, řediteli škol i rozhovory a kazuistické studie žáků s odlišným mateřským jazykem. Výzkumným přístupem je případová studie inkluze žáků s odlišným mateřským jazykem a dotazníkové šetření. KLÍČOVÁ SLOVA Mateřský jazyk, multikulturní, inkluze, integrace, cizinec, diskriminace, migrace, azylant, individuální vzdělávací plán.This thesis deals with the inclusion and integration of pupils with a different mother tongue in Czech elementary schools and point to the readiness of Czech schools and teachers for the integration of these pupils. The theoretical part is mainly focused on describing the best practices of integration and inclusion of pupils with a different mother tongue. In the empirical part are processed data from observations of lessons, interviews with teachers, educational consultant, school principals and interviews and published case studies of students with a different mother tongue. Research case study approach is the inclusion of pupils with a different mother tongue and the questionnaire. KEYWORDS Mother tongue, multicultural, inclusion, integration, foreigner, discrimination, migration, seeker, individual study plan.
Keywords:
discrimination; foreigner; inclusion; individual study plan; integration; migration; Mother language; multicultural; seeker; azylant; cizinec; diskriminace; individuální vzdělávací plán; inkluze; integrace; Mateřský jazyk; migrace; multikulturní
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/68379