Original title:
Vliv teploty na růst rostlin: výukové protokoly modelových pokusů
Translated title:
The effect of temperature on plant growth: teaching protocols of model experiments
Authors:
Máhrlová, Zuzana ; Albrechtová, Jana (advisor) ; Mourek, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na tvorbu modelových úloh (formou experimentu) pro studium biologie na středních školách s tématem vlivu teploty na růst rostlin. Vybrané úlohy využívají nový didaktický přístup prostřednictvím tzv. badatelsky orientovaného vyučování. Tato výuková metoda přispívá k rozvíjení samostatného odvozování a nutí žáky přemýšlet aktivně o vyučované tématice. Práce poskytuje nezbytné teoretické zázemí k problematice, popis metod a materiálu nutného k realizaci pokusu. Práce dále popisuje postupy pro tvorbu pokusu a jeho užití v praxi středních škol a poskytuje k nim potřebné metodické pokyny a pracovní listy. Zároveň byla orientačně ověřena didaktická použitelnost experimentu i vypracovaných materiálů prostřednictvím dotazníkového šetření a kontrolního provedení modelových úloh na středních školách. Hlavním výsledkem této diplomové práce je pak moderní, kvalitní ověřená metoda výuky na středních školách o vlivu teploty na růst rostlin v souladu s moderními přístupy ke vzdělávání, které zahrnují vlastní pokusy, jejich vedení zpracování a vyvození závěrů. Vypracované didaktické materiály tak mohou sloužit pro přípravu kvalitních, badatelsky orientovaných uchazečů o studium na vysokých školách.This diploma thesis is focused on the creation of model tasks (by means of an experiment) for the study of biology at secondary schools and concerns the effects of temperature on plant growth. The selected tasks utilize the new didactic approach by means of the so called inquiry based education. This method of teaching contributes to the development of individual deduction reasoning and encourages the students to actively think about the subject matter. The thesis provides the necessary theoretical background for the topic together with the description of methods and material needed for the conducting the experiments. Furthermore, the thesis describes the necessary instructions and procedures to conduct the experiment and its use in the secondary school teaching practice and presents the requisite methodical guidelines and worksheets for them. Simultaneously, the thesis verifies the didactic applicability of the experiment and the worked out materials through a questionnaire survey and monitored application of the model tasks at secondary schools. The main result of this diploma thesis is a modern, functional and verified method of teaching for high school about the effects of temperature on plant growth in accordance with modern approaches to education, which include own experiments, their...
Keywords:
biomass; climate changes; didactic methods; germination; Inquiry based education; Phaseolus vulgaris L; photosynthesis; plant physiology; questionnaire survey; respiration; Zea mays L; Badatelsky orientovaná výuka; biomasa; didaktické metody; dotazníkové šetření; fotosyntéza; fyziologie rostlin; klimatické změny; klíčení; Phaseolus vulgaris L; respirace; teplota; Zea mays L
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67996