Original title:
Porozumění vybraným pojmům politologického učiva u žáků 2. stupně ZŠ
Translated title:
Student's understanding of politic concepts on secondary school
Authors:
Švancarová, Pavlína ; Dvořáková, Michaela (advisor) ; Stracený, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Porozum ní vybraným pojm m politologického u iva u žák 2. stupn ZŠ ABSTRAKT: Diplomová práce je zam ena na porozum ní vybraným pojm m politologického u iva u žák 2. stupn základní školy. Jejím cílem je diagnostika žákovských prekoncept ve dvou t ídách základních škol s odlišnými socioekonomickými podmínkami. V první ásti jsou p edstavena teoretická východiska mé práce, vymezeny pojmy: konstruktivismus, prekoncept, žákovo pojetí u iva a také analyzováno politologické u ivo vzd lávací oblasti lov k a spole nost RVP ZV. Ve druhé ásti je prezentován vlastní kvalitativní výzkum žákovských prekoncept , realizován pomocí metody strukturovaného rozhovoru. V záv ru práce jsou pak porovnány výsledky výzkumu ze dvou r zných lokalit eské republiky. KLÍ OVÁ SLOVA: kontruktivismus, prekoncept, porozum ní, u ivo, kvalitativní výzkumTITLE: Student's understanding of politic concepts on secondary school ABSTRACT: This dissertation is focused on second grade pupils of elementary school how they understand the selected terms of political science. The aim of the dissertation is to diagnose the preconcepts of the pupils from two classes of the elementary schools with different social- economic conditions. The basics and terms of my work are presented in the first part: Constructivism, Preconcept , Pupil's conception of the curriculum. There is also an analysis of the political science curriculum of educational sphere Man and society RVP ZV. In the second part, there is a presentation of personal qualitative research of pupils' preconcepts, which was realised by method of structured dialog. In the conclusion, the results of the research from two different areas of the Czech Republic are being compared. KEYWORDS: constructivism, preconcept, understanding, curriculum, qualitative research
Keywords:
constructivism; curriculum; preconcept; qualitative research; understanding; kontruktivismus; kvalitativní výzkum; porozumění; prekoncept; učivo
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67568