Original title:
Wittgensteinovy pojmy Sprachspiel a Lebensform a jejich relevance pro současnou teologii
Translated title:
Wittgenstein's terms Sprachspiel and Lebensform and their relevance for the contemporary theology
Authors:
Regner, Jan ; Sousedík, Prokop (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá analýzou dvou pojmů pozdního Wittgensteinova myšlení, "jazyková hra" (Sprachspiel) a "životní forma" (Lebensform) a jejich relevancí pro metodu v teologii. Jsou představeny v širším kontextu Wittgensteinova díla a religiozity. Na příkladech konkrétních teologů je ukázáno, nakolik tyto termíny ovlivnily křesťanskou teologii. Nechybí ani kritický pohled, který varuje před úskalím jednostranné a prvoplánové recepce Wittgensteinových pojmů a před pokušením jejich nekritického "posvěcení" v rámci teologické reflexe. Adaptace jakýchkoli filozofických pojmů v dějinách církve a teologie vyžadovala vždy kreativní věrnost, neboť teolog je postaven před nelehký úkol odpovědné rekontextualizace v rámci měnícího se společensko-kulturního prostředí. Na jedné straně nesmí ignorovat, k jakým interpretačním soudům Božího sebe-vyslovení křesťanské společenství dospělo, na straně druhé se musí vyhnout pouhému otrockému opakování toho, co v minulosti posloužilo k reflexi zkušeností víry, ale co bylo koneckonců podmíněné jiným společensko- kulturním kontextem.The main aim of this work is analyze Wittgensteins' terms Sprachspiel and Lebensform ; and adumbrate their relevance for the theological method. Wittgenstein' impact reaches into various fields of theology. It is demonstrated on concrete examples of thinkers. And so we can see, what might happen to a theology given the full (or at least partial) Wittgenstein treatment. Some thinkers interact with his writings, but they reject his essential ideas. The work conclude with thesis that the appropriation of Wittgensteins's thoughts in theology could be fruitful, but it could not be blind and idolizing.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67415