Název:
Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím specificky zaměřených úloh
Překlad názvu:
Possibilities of development of the reading literacy by means of specific tasks
Autoři:
Vykoukalová, Věra Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Možnosti rozvíjení čtenářské gramotnosti prostřednictvím specifických úloh Věra Vykoukalová ABSTRAKT: Předmětem předkládané dizertační práce je problematika čtenářské gramotnosti žáků primárního vzdělávání. Cílem práce je analýza možností rozvoje čtenářské gramotnosti žáků 1. stupně základní školy prostřednictvím specificky zaměřených úloh a zpracování praktického metodického manuálu pro učitele k tomuto tématu. Vlastní výzkum, realizovaný prostřednictvím několika výzkumných materiálů (didaktický test, materiály pro výzkum tichého čtení s pozorností, záznamové archy dalších údajů aj.), je zaměřený na zjištění stavu čtenářské gramotnosti žáků 3., 4. a 5. ročníků 1. stupně ZŠ prostřednictvím čtyř skupin úloh z hlediska dovedností získávat a zpracovávat informace obsažené v různých typech textů. Na základě výsledků výzkumných aktivit jsou analyzovány vztahy vybraných základních proměnných ke stavu a rozvoji čtenářské gramotnosti žáků, formulovány závěry a předloženy náměty diskuze. Výzkumné závěry byly aplikovány v praktickém manuálu tvorby úloh rozvíjejících čtenářskou gramotnost žáků, který je součástí práce.Possibilities of development of the reading literacy by means of specific tasks Věra Vykoukalová ABSTRACT: The topic of the thesis is the problematics of reading literacy of pupils of primary education. The aim is analysing the possibilities of the development of reading literacy of pupils of the primary education by means of tasks and processing practical methodical handbook for teachers about this topic. The research itself, implemented by means of several investigated materials (a didactic test, materials for investigating the silent reading with attention, record sheets of other figures etc.), is focused on the investigation of the level of reading literacy of the pupils of third, fourth and fifth grade of the basic school by means of four different types of text tasks. The relations of chosen basic variables to the state and development of reading literacy of pupils are analyzed on the basis of the results of research activities, the conclucions are made and the themes of the discussion proposed. The research conclusion were applied in a practical handbook of the creation of the tasks focused on developing the reading literacy of pupils, which is a part of the thesis.
Klíčová slova:
cílené úlohy; primární vzdělávání; schopnosti a dovednosti; textové informace; Čtenářská gramotnost; abilities and skills; primary education; purposeful tasks; Reading literacy; textual information