Original title:
Učitel praktického vyučování
Translated title:
The Teacher of Practical Training
Authors:
Čechová, Olga ; Tvrzová, Ivana (advisor) ; Kasíková, Hana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] (česky): Práce se zabývá problematikou pedagogických pracovníků v oblasti středního odborného školství. Obory vzdělávání SOU jsou vedle služeb zaměřeny převážně na řemeslné zpracování materiálů. Důležitou složkou vzdělávání je odborný praktický výcvik, při kterém se žáci učí samostatné řemeslné výrobě pod vedením učitelů praktického vyučování. Přípravu a kvalifikaci učitelů praktického vyučování upravuje Zákon o pedagogických pracovnících (zákon č. 563/2004 Sb.). Pedagogickými pracovníky v pozici mistrů odborné výchovy a učitelů odborného výcviku v oblasti SOU se stávali převážně lidé z praxe, často jen s úplným středním vzděláním a vyučením v příslušném oboru. V programech doplňujícího studia pak získávali i pedagogické vzdělání. Snaha o zvyšování úrovně vzdělávání pedagogických pracovníků vedla k požadavku vysokoškolského vzdělání v bakalářských a magisterských studijních programech odpovídajícího charakteru vyučovaného oboru. Odborná způsobilost pro mistry odborné výchovy byla původně stanovena vyhláškou č. 139/1997 Sb. v rozsahu vzdělání stanoveného pro učitele předmětu praxe, vyučení v odpovídajícím oboru a nejméně roční praxe v příslušné profesi. Vyhláška pozbyla účinnost 1. 1. 2005, kdy vstoupil v platnost zákon č. 563/2004 Sb. Na základě tohoto předpisu došlo k úpravám označení...(in English): This work focus on the topic of the educational staff in Vocational education schools with vocational training field. This type of secondary schools prepare pupils mainly for handicraft and this process should be led by qualified teachers. The Act of Educational staff from 2005 describes teachers at schools facilities, sets the qualification prerequisities for their activities, their in-service training and partially career system. The training of teachers of practical education and teachers of practical trainig may consist of 4 years of study at a secondary school, followed 3 years of study tertiary profesional education or 3 to 5 years at a university. Pedagogical training follows these studies, for graduates from non-pedagogical fields of studies usually represents a futher 3 years of bachelorś studies or 2 years of studies on a life-long learning study programme at the university. Teachers of practical education and teachers practical training get their vocational qualification at universities, tertiary schools and secondary schools in the field of study which correspond to the nature of the practical education. They must also have a teaching qualification. Graduates who have completed the secondary school with the final exam and obtained their teaching qualifiction durinyg...
Keywords:
Competentions of teachers; Craft; Crucial pedagogical skills; Handicraft; Motivation; Pedagogical situations; Personality of teacher; Training and qualification of teachers; klíčové pedagogické dovednosti; kompetence učitele; motivace; osobnost učitele; pedagogické situace; příprava a kvalifikace učitele; řemeslná výroba; řemeslo
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67161